Black Friday v Česku. ‚Prodejci si bohužel často slevy značně přikrášlují,‘ varuje Šůra z dTestu

Za výlohami obchodů se po roce objevily poutače v černých barvách s výraznými červenými čísly lákající na obrovské slevy. Na internetu zase vyskakují reklamy na e-shopy, které slibují klidně i 70procentní snížení ceny na elektroniku, módu nebo hračky pro děti. Takzvaný Black Friday, se kterým se slevové akce spojují, letos připadá právě na tento pátek. Lidé by ale měli být při nákupech ve slevových akcích obezřetní.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

OC Nový Smíchov, sleva, ilustrační foto.

Prodejci v obchodech a na internetu opět lákají zákazníky na obrovské slevy (ilustrační foto) | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

Obchodníci mají ze zákona povinnost uvádět cenu, za kterou zboží prodávali 30 dnů před zlevněním. Není ale závazné, aby se sleva počítala právě z této částky. Výpočet slevy tak můžou obchodníci vztahovat k jiným cenám.

Přehrát

00:00 / 00:00

Nepodléhejte nákupní horečce, ceny porovnávejte, radí odborníci u Black Friday. Téma pro Patrika Saláta

„Prodejci si bohužel často slevy značně přikrášlují, aby spotřebitele nalákali k nákupu, přilákali do obchodu, aby při té příležitosti třeba nakoupili i nezlevněné zboží,“ zdůrazňuje pro Radiožurnál vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest Jan Šůra.

Lidé by tak za každou cenu neměli podléhat nákupní horečce, ale například si prodejce a jejich ceny porovnat. Podívat se můžou také na průměrnou cenu výrobku za poslední měsíc a z toho si vypočítat, jestli uváděná sleva je opravdu tak velká, jak obchodník deklaruje.

Nekalé praktiky?

Nakupující můžou narazit i na odpočítávání do konce slevy. Obchodníci také u slev někdy uvádějí, že platí jen do vyprodání zásob. Člověk tak má pocit, že musí zboží rychle nakoupit, protože později už nebude.

3:52

‚Vyřešte si to v Dubaji.‘ Některé e-shopy se vydávají za ověřené obchody, přitom přeprodávají zboží z Číny

Číst článek

V obou případech může jít podle dTestu o nekalou obchodní praktiku. Při nákupech na internetu by měli lidé dávat také pozor, u jakého obchodníka svůj výrobek nakupují. Zvlášť pokud vybraný e-shop neznají.

„Je potřeba zdůraznit to, že by mělo jít o důvěryhodný nebo ověřený e-shop, přečíst si jejich obchodní podmínky a především ustanovení, která se týkají reklamací nebo vrácení zboží,“ popisuje ředitel Sdružení českých spotřebitelů Viktor Vodička.

K ověření obchodníka můžou lidé kromě recenzí na internetu využít také seznam rizikových e-shopů na stránkách České obchodní inspekce. Na tu se můžou obracet i v případě, pokud se setkají s nepoctivými praktikami obchodníků.

Česká obchodní inspekce provádí kontroly celoročně. Ve druhé polovině listopadu se ale inspekce začala soustředit také na nabídky obchodů v souvislosti s akcí Black Friday (Černý pátek). Pochybení jsou stejná jako ve zbylé části roku.

Antimonopolní úřad prověřuje vysoké ceny másla. Chce informace od potravinářů i obchodníků

Číst článek

„Mezi nejčastější zjištění patří porušení paragrafu 12a zákona o ochraně spotřebitele týkajícího se informace o slevě a údajů o nejnižší ceně, ze které byla sleva poskytnuta. Například ve druhém čtvrtletí jsme z 259 kontrol měli 106 kontrol se zjištěním a z nich 35 se týkalo porušení právě paragrafu 12a,“ říká mluvčí inspekce František Kotrba.

Dodám, že letos by lidé měli za nákupy utratit více peněz. Maloobchodní tržby totiž meziročně rostou. Poslední dostupná data za září ukazují, že se zvýšily o 5,6 procenta. Internetové obchody utržily v tomto měsíci dokonce o pětinu více než loni.

Například společnost Updates, která dodává e-shopová řešení, předpokládá, že by tržby obchodníků mohly vzrůst o desetinu.

Patrik Salát Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme