Kostičkám lego táhne na šedesátku, konkurenci jim dělají levné napodobeniny z Asie
Z kostek lego už téměř šest dekád staví děti budovy, auta i letadla. Časem začali vznikat také princezny, piráti nebo kosmické rakety. A ještě později se k nim přidaly celé série tematických stavebnic, které vycházejí z legendárních filmových sérií Star Wars, Piráti z Karibiku nebo Harry Potter, píše německá agentura DPA. Současně se na trh derou napodobeniny stále obtížněji rozpoznatelné od originálních produktů dánské rodinné firmy.
Příběh stavebnice lego se začal vyprávět 28. ledna 1958. Dán Godtfred Kirk Christiansen si nechal patentovat malou kostku se dvěma řadami po čtyřech výstupcích na horní stěně a třemi trubičkami uvnitř, které byly tajemstvím, proč kostky do sebe zapadaly lépe než u kterékoli jiné stavebnice.
A ikonická kostička byla na světě. Technický patent ovšem vypršel za dvacet let. Kopírovat od té doby mohl kdokoli a poměrně hodně firem to dodnes také dělá.
Bezmocné proti kopiím
Jedním z napodobovatelů je společnost Sluban, která sice sídlí v Nizozemsku, ale vyrábí v Číně. Její kostky jsou kompatibilní s klasickým legem, ale prodávají se za nesrovnatelně nižší cenu.
Podobně postupují i firmy Lepin a Lele. Nabízejí i tematické kostičkové „světy“. Na rozdíl od dánské firmy ale neberou etické ohledy a klidně produkují zbraně a vojáky.
„Lego je proti kopiím bezmocné,“ přiznal DPA dánský patentový právník Thorbjorn Swanstrom.
Dlouhá léta se společnost Lego snažila soudit, většinou marně. „Nikdo nemáme rádi konkurenci, monopol by byl ideální,“ přiznává Swanstrom.
Napodobeniny se zakously už i do hlavních trhů firmy. Zprvu se prodávaly jen v Asii, pak se objevily v Řecku a Turecku a nyní berou útokem jejich rodnou Skandinávii.
I ty, Brute
Dokonce i ve vlasti stavebnice lego, v samotném Dánsku, se před Vánocemi objevily na trhu napodobeniny. Třeba v Německu je ale firma Lego nadále dominantním hráčem. Obrat má podstatně větší než Ravensburger nebo Playmobil. Statistiky prodeje kopií se tam ovšem podle DPA ještě neprojevily.
Významnější je, že mezi letošním lednem a říjnem klesl prodej Legu o dvě procenta. Ohlašuje se tak dalekosáhlejší negativní trend, poté co se v roce 2016 propadly tržby ve Spojených státech amerických.
Lego nedávno oznámilo propuštění 1400 zaměstnanců, což je osm procent pracovní síly. Tváří v tvář agresivní konkurenci si ale dánská firma chce uchovat vnitřní klid.
„Čestná konkurence je nám ku prospěchu. Udržuje nás v pohotovosti,“ říká mluvčí firmy Roar Rude Trangbaek. Přiznává navíc, že klony nejsou ani zdaleka největší hrozbou kostiček.
Virtuální lego
„Soupeříme především o čas, který s námi děti stráví. Mají na výběr – hračky, nebo digitální udělátka,“ vysvětluje Trangbaek. Vedení Lega si dobře uvědomuje změny na hračkářském trhu a investuje do webových platforem.
S jejich pomocí by si děti mohly online stahovat plány a sdílet fotky svých Lego-modelů. „Chceme dát produktu digitální rozměr. Náš cíl je proniknout do všech sfér dětského volného času. V centru našeho snažení ale zůstává kostička lega,“ řekl závěrem mluvčí agentuře DPA.