Nejstarší česká cestovní kancelář mění svého majitele. Čedok kupuje polská Itaka
Cestovní kancelář Čedok má nového majitele. Od dosavadního amerického vlastníka ji za více než půl miliardy korun koupila polská společnost Itaka. Obchod ještě musí schválit antimonopolní úřad.
Čedok je podle tržeb třetím největším hráčem na trhu. Každoročně přes něj vyjede na dovolenou více než 400 000 klientů. Polská Itaka je zase lídrem v Polsku. Pokud antimonopolní úřad obchod schválí, mohla by se síť poboček společnosti ještě rozšířit, říká Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří:
„Možná k posílení kapitálu, možná k vylepšení situace Čedoku na trhu. Ale v tuto chvíli je to velká neznámá. Pobočková síť Čedoku je v tuto chvíli v rekonstrukci, některé se zavírají, jiné se otvírají. Zdá se mi, že by mohlo dojít k posílení pobočkové sítě."
V současnosti má Čedok po celém Česku 36 poboček. Změna majitele by podle Papeže mohla mít vliv i na nabídku zájezdů, to se ale projeví až v příští sezoně.
Krachují čtyři cestovky ročně
Na trhu v současnosti působí celkem 883 pojištěných cestovních kanceláří, postupně jich ale ubývá. Jen v posledních třech letech zkrachovaly zhruba čtyři společnosti ročně. I v letošním roce z trhu odešlo pár hráčů, potvrzuje Kateřina Petříčková z Asociace cestovních kanceláří a agentur.
„K dnešnímu dni jsme zaznamenali vyhlášení úpadku u jedné cestovní kanceláře, u které došlo k plnění u klientů, kteří měli nakoupeny zájezdy a ty se nerealizovaly. Během jara a léta jsme zaznamenali přibližně tři ukončení činnosti cestovních agentur,“ uvádí Petříčková.
Nedávno jsme informovali také o problémech s cestovní agenturou Armitour z Orlové. Firma zprostředkovávala zájezdy v cizině, podle svědectví klientů ale nakonec platby pořadateli zájezdu nezaplatila. Škoda zatím dosahuje skoro půl milionu korun.
Mezi zprostředkovateli jsou i slevové portály. Podle spotřebitelské poradny dTest si lidé na slevové servery stěžují poměrně často. Buď jim není slevový voucher akceptován, nebo pokud odstoupili od smlouvy, tak jim nikdo nevrátil peníze.
Zatímco dříve lidé na slevových serverech nakupovali hlavně jídlo a zážitky, dnes vede právě cestování, ať už jde o wellness pobyty, nebo dovolené v zahraničí. Pokud slevový portál zkrachuje nebo firma klientovi nechce vyjít vstříc, můžou se lidé obrátit třeba na Českou obchodní inspekci.