Plzeňský Prazdroj převezmou Japonci. Prodej pivovaru posvětil Brusel
Japonský pivovar Asahi získal souhlas Evropské komise k odprodeji plzeňského pivovaru Prazdroj, který by měl převzít k 31. březnu. Společně s ním společnost kupuje i dalších pět pivovarů ve střední Evropě. Celkem za ně zaplatí 200 miliard korun.
Japonský pivovar Asahi, který v prosinci loňského roku vyhrál soutěž o nákup Plzeňského Prazdroje, nejdříve potřeboval souhlas Evropské komise. Ten podle serveru Lidovky.cz nyní má, a proto už mu v cestě k plzeňskému pivovaru nic nestojí.
„Mohu potvrdit, že souhlas byl udělen. Předpokládáme, že změna v ovládání se uskuteční v pátek 31. března. Prvním pracovním dnem nové organizace tedy bude pondělí 3. dubna,“ vyjádřila se pro server mluvčí Prazdroje Jitka Němečková.
Rok od návštěvy Si Ťin-pchinga: čínské investice v Česku rostou, obchodní bilance ale stagnuje
Číst článek
Asahi Group Holdings, 12. největší výrobce piva na světě, nabídl loni v prosinci za pivovary v ČR, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a Slovensku v konkurenci sedmi zájemců nejvyšší cenu. V soutěži o koupi byla také česká investiční skupina PPF.
Japonci už dříve uvedli, že plzeňský Pilsner Urquell považují za velmi silnou prémiovou značku. Podle pivovarských odborníků je odkup Prazdroje a dalších východoevropských značek SABMilleru japonskou skupinou pro plzeňský pivovar dobrou zprávou.
Plzeňský Prazdroj kupují Japonci. Pivovar Asahi převezme východoevropské značky SABMilleru
Číst článek
Společnost Asahi byla založena v Ósace už koncem 19. století. Skupina Asahi Group Holdings pak vznikla v roce 1949, v současnosti zahrnuje výrobu piva, alkoholických a nealkoholických nápojů a některých druhů potravin. Pivovar Asahi Breweries je s podílem zhruba 38 procent na trhu největším pivovarem v Japonsku.
Kvůli poklesu spotřeby piva v Japonsku v posledních 20 letech (z důvodu úbytku obyvatelstva či kvůli vzrůstající oblibě vína) hledá Asahi další akvizice ve světě. V minulých letech firma investovala například v Austrálii, na Novém Zélandu nebo v Číně. Tržby Asahi Group Holdings v loňském roce vzrostly o čtyři procenta na 1,86 bilionu jenů (415 miliard korun). Celkem zaměstnávají v 83 továrnách ve světě přes 22 200 zaměstnanců.
V Česku nejsou Japonci nováčkem, již 16 let v Praze vzniká nejpopulárnější značka Asahi - Super Dry, která míří do celé Evropy. Pro Japonce ji vaří konkurent Prazdroje, Pivovar Staropramen. V roce 2012 Asahi neúspěšně usilovala o převzetí skupiny StarBev, jejíž vlajkovou lodí byly tuzemské Pivovary Staropramen.