Pokušení pro korupci vzroste, kritizuje navýšení limitů na malé zakázky právník spolku Oživení
Poslanecká sněmovna v uplynulém týdnu zvýšila limity pro veřejné zakázky malého rozsahu, o které ze zákona není třeba soutěžit. „Můžeme se těšit na daleko více zakázek, které budou zdvihat obočí. A nedivil bych se, kdyby v některých institucích do budoucna přibyly zásahy policie,“ uvádí pro Český rozhlas Plus Marek Zelenka, právník spolku Oživení, který se zabývá problematikou střetu zájmů a transparentnosti.
„U zakázek malého rozsahu, kam lidově řečeno slunce nesvítí, platí pouze pravidla, která si nastaví sám zadavatel. Pokušení pro korupci je tam daleko větší než jinde,“ upozorňuje. Problematiku dříve obšírně popsal i web iROZHLAS.cz.
V právní poradně Oživení se prý často setkává s případy typu, kdy starosta zadá stavební zakázku za 5,9 milionu korun, tedy těsně pod limitem, svému příbuznému či známému. „Ptají se nás, zde je to v souladu se zákonem, a my říkáme, že ano, protože tam žádná pravidla neexistují,“ popisuje.
Podle Zelenky je v pořádku, pokud starosta zadá zakázku napřímo firmě, se kterou má dobrou zkušenost, ale musí si to umět obhájit a má se to dozvědět veřejnost, opozice i konkurenční firmy.
„Ale občané se to nedozvědí. Navýšil se i limit, od kterého starosta musí smlouvu zveřejnit na profilu zadavatele, a to z 500 tisíc na milion korun. Jako občan se pak musíte pídit po tom, jestli byla nějaká taková smlouva uzavřena, a pokud ano, pídíte se dál, jak starosta onu firmu vybral,“ doplňuje.
Zelenka dále poukazuje na průzkum Eurobarometru mezi 500 českými firmami, z nichž třetina uvedla, že jim korupce v posledních třech letech zabránila získat veřejnou zakázku. A podle nadpoloviční většiny firem se veřejné zakázky nejčastěji získávají výměnou za financování politických stran.
Výsledkem podle něj je, že nefunguje konkurence a tržní kontrola, protože firmy se nehlásí do výběrových řízení. A pro zadavatele je zase obtížné firmy přesvědčit, že jejich zakázky nejsou předem domluvené.
Korupce v dopravním podniku: jak se skupina stíhaných manažerů dostala k miliardové zakázce
Číst článek
Větší než malé zakázky
Zelenka vidí problém v chybějícím mezistupni mezi zakázkami malého rozsahu a těmi standardními, u nichž platí lhůty podle zákona o zakázkách, procesní předpisy, a hlavně možnost přezkumu Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže.
„Dělení zakázek, aby se vešly pod limit, je oblíbený sport. Jeden ze zamítnutých návrhů počítal s tím, že od milionu korun až po ty zákonné limity bude platit nová povinnost vysvětlit, jak jsem k dodavateli přišel. To by umožnilo daleko lepší veřejnou kontrolu,“ vysvětluje právník a doplňuje:
„Nepotřebujeme nutně hordu kontrolorů a auditorů, kteří jsou drazí a neposkytnou takovou službu.“
Za obrovský neduh zadávání zakázek v Česku považuje tlak na výběr vítěze podle nejnižší ceny, nikoli nejvyšší kvality. „V obecném povědomí přetrvává dojem, že veřejné zakázky se rovnají zakázky nejlevnější. Nikdy to tak nebylo, je to chiméra. Bohužel patříme k zemím, které v Evropě nejvíce zadávají na nejnižší cenu,“ upozorňuje.
Hlavní problém vidí v nezkušenosti zadavatelů, protože cílení na kvalitu vyžaduje daleko vyšší erudici administrátorů zakázek i více času.
„Je potřeba to změnit. Mají mít daleko lepší metodiky a jistotu, že nic neporušují. Napsat kvalitativní kritéria tak, aby všichni měli důvěru v to, že zakázka není nikomu šitá na míru, je prostě občas obtížnější, ale zadavatelé se aktuálně nemají s kým poradit a kde inspirovat,“ uzavírá.
Poslechněte si celý rozhovor v Interview Plus, audio je v úvodu článku.