Trh si našel cestu. Rusové mají stále luxusní zboží ze Západu, sankce válku nezastavily
Několik evropských, amerických a britských balíčků protiruských sankcí se týká nejen ropy či letadel. Výrazně omezují i prodej luxusních západních výrobků, které se tolik líbí ruským elitám. Luxusní automobily, hodinky nebo šperky by se do Ruska vůbec neměly dostat. Realita je ale jiná a nejbohatším Rusům ani po téměř třech letech nic nechybí, zdůrazňuje španělský deník El País.
Obchody jako Hermès nebo Moët Hennessy Louis Vuitton odešly z Ruska hned po začátku války. Brzy následovali i prodejci automobilů Maybach a Rolls-Royce, a ruská menšina tak už neměla přístup ke svým rozmarům – ale jen nakrátko, píše El País.
Na Ukrajinu zaútočilo rekordních 145 dronů. Moskva hlásí 70 sestřelených bezpilotních letounů
Číst článek
Špičkové výrobky do Ruska proudí přes sousední země. Naznačují to i nejnovější mezinárodní celní údaje, které vykazují silný nárůst dovozu ze zemí jako Gruzie nebo Kazachstán.
Evropská unie zakázala Rusku i dovoz šperků a automobilů v hodnotě vyšší než 50 tisíc eur. Téměř okamžitě se však objevily alternativy, jak je tam dopravit. První trasa vedla přes Turecko. Následovalo Bělorusko, jehož vláda se s Moskvou přátelí. Brusel se loni pokusil tuto mezeru zacelit novým balíčkem sankcí, aby Minsku zabránil jejich zjevnému obcházení. Teprve se však ukáže, zda bude úspěšný.
Zakázané zboží se dnes přepravuje do Ruska z jihu: přes Gruzii, Ázerbájdžán a Kazachstán. Nedávné šetření gruzínského portálu iFact nazvalo jejich hranice s Ruskem „rájem automobilové dopravy“, protože v impozantních horách Kavkazu se prohánějí vozy Porsche nebo Lamborghini. Takové auto pak ještě musí ujet dalších 1800 kilometrů do Moskvy nebo 2500 kilometrů do Petrohradu, kde žijí skoro všichni bohatí Rusové. Tento černý trh má mnoho vítězů a jednoho poraženého – Ukrajinu.
Auta z Gruzie
V Gruzii se usadilo více než 100 tisíc Rusů, kteří utekli před mobilizací ze strachu, že skončí na ukrajinské frontě, ale nechovají nutně odpor vůči vládě Vladimira Putina. Jeden člen gruzínské opozice konstatoval, že „Rusové si v Gruzii za poslední dva roky otevřeli více podniků než za předchozích 30 let“.
Trump bude chtít od Kyjeva mírový plán, řekl spojenec. Jeho tým se od výroku distancoval
Číst článek
Oficiálně žádný obchod s automobily mezi Gruzií a Ruskem neprobíhá, alespoň v oficiálních statistikách. Údaje Národního statistického úřadu však ukazují výrazný nárůst vývozu vozidel z Gruzie, která ovšem žádné vozy nevyrábí. Zatímco v letech 2012 až 2021 vyvážela v průměru 50 tisíc automobilů ročně, v roce 2022 jich bylo skoro 80 tisíc a loni 108 tisíc. Zisky země prudce vzrostly – dříve tento reexportní trh vynášel Gruzii zhruba 400 milionů eur ročně a nyní přesahuje dvě miliardy.
Západní vozy směřují i do Arménie, Ázerbájdžánu, Kazachstánu a Kyrgyzstánu, které se zakázaným zbožím rovněž čile obchodují. Nejjednodušeji se dá pašované auto získat tak, že se zájemce obrátí na prodejce nebo prostředníka s kontakty v Evropě. Někdo auto koupí a dopraví na hranice, další ho zaregistruje na celnici a jiný ho doveze.
V moskevském obchodním domě Gum také nadále fungují oficiální obchody západních značek, například Karl Lagerfeld, Hugo Boss, Dolce & Gabbana nebo Dior. K dostání jsou i mobilní telefony, jen jsou dražší.
Severní Korea posílením vazeb s Moskvou riskuje. ‚Co se stane se zajatci?‘ ptá se americký politolog
Číst článek
K mání jsou však i výrobky značek, které Rusko opustily. Nový iPhone 16 se tam začal prodávat dokonce několik dní před oficiálním uvedením na trh, přestože firma Apple v zemi ukončila činnost.
Ruský hrubý domácí produkt tak zdaleka nedosahuje hospodářské apokalypsy, kterou mnozí lidé na začátku invaze očekávali. Po poklesu o 1,2 procenta v roce 2022 loni dosáhl 3,6 procenta a podle nejnovější prognózy Mezinárodního měnového fondu zřejmě poroste stejným tempem i letos.
Méně zboží, dražší zboží
Podle profesora madridské IE Business School Maxima Mironova sankce ekonomický dopad měly, ale ne takový, aby zastavily válku.
„V Rusku je sice mnohem méně západních výrobků, ale jejich cena prudce vzrostla, takže největší ztráty utrpěli obyčejní lidé a rodiny. Vzrostla chudoba, ale Putinovy výdaje na válku zůstaly stejné,“ vysvětluje Mironov a zdůrazňuje, že samotná omezení nestačí.
Evropská unie v současnosti své hospodářské sankce proti Rusku přezkoumává, aby zacelila mezery, zejména ty, které umožňují dovoz kriticky důležitého materiálu pro Kreml přes Čínu. Je to další oříšek, který je třeba rozlousknout, uzavírá El País.