Češi začali nakupovat vánoční dárky. Obávají se vyšších cen nebo nedostatku zboží
Uspíšit nákupy vánočních dárků přiměly letos některé Čechy obavy z rostoucích cen a také z nedostatku zboží kvůli kolabující lodní dopravě. Některým e-shopům tak už v průběhu září rostly prodeje o desítky procent. Nejvíc lidé nakupovali hračky pro děti. A internetové obchody hlásí, že objednávek přibývá.
„Rozhlížím se po internetu, a co můžu, to objednám na poštu, ať nemusím nikam chodit,“ popisuje na severu Čech jedna z žen, kterou oslovil Radiožurnál. „Určitě nakupuji na internetu, protože některé zboží je levnější. A i když se připočte ta doprava a vezme se toho víc, tak se to vyplatí,“ dodávaný další z oslovených.
Vysoký zájem o některé druhy zboží zaznamenaly internetové obchody už teď. A to hlavně o hračky pro děti – například o deskové hry, některé typy panenek nebo stavebnice.
Navíc s nákupy letos někteří Češi začali výrazně dřív a objednávky tak rostou o desítky procent.
„Počet objednávek postupně roste, první vlna byla patrná na přelomu září a října. Největší zájem čekáme stejně jako v předchozích letech ve druhém a třetím prosincovém týdnu,“ říká mluvčí společnosti Mall.cz Pavla Hobíková.
Zákazníci e-shopu nakupují častěji a také berou víc věcí najednou. Zvýšený počet objednávek pozoruje i Alza.cz.
„Vnímáme první náznaky zvyšující se poptávky zákazníků v typických vánočních segmentech, jako jsou hračky a beauty, zejména kosmetika a šperky,“ vyjmenovává mluvčí Alzy Daniela Chovancová.
Obavy před Vánocemi
S dřívějšími vánočními nákupy dárků začali Češi i kvůli obavám z toho, že nebude dostatek zboží – a to nejen v e-shopech, ale také v kamenných obchodech. Za problémy s dodávkami může mimo jiné kolaps lodní dopravy, který způsobila pandemie koronaviru. Tuzemští obchodníci ale zákazníky uklidňují, že se na hlavní sezonu dobře připravili, a zboží tak mají dost.
Zákazníci e-shopů hledí při nákupu na recenze jiných lidí, ukazuje průzkum. Některé mohou být falešné
Číst článek
„Můžeme zákazníky ujistit, že jsme se předzásobili a žádný zásadní nedostatek dárkového zboží ani v předvánočním čase nehrozí,“ doplňuje mluvčí obchodního řetězce Globus Aneta Turnovská.
Dlouhodobě potvrzené objednávky a zboží ve skladech má i Tesco. Největší nárůsty prodejů ale očekává, stejně jako v předešlých letech, až v prosinci.
„Nedomníváme se ale, že by se opakovala situace z loňského roku, který byl výrazně poznamenán covidovými opatřeními,“ podotýká mluvčí Tesca Václav Koukolíček.
Do Vánoc čeká obchodníky na konci listopadu ještě Black Friday, během kterého nabídnou zákazníkům slevy na zboží v řádu desítek procent.