Kolo se musí na jízdy v zimě náležitě upravit, radí cyklistům odborníci
Řada lidí jezdí na kole po celý rok, tedy i v zimě a sníh není pro ně překážkou. Zimní městskou cyklistiku si oblíbili i Pražané, protože málokdy mají ulice tak klidnou atmosféru jako po napadnutí prvního prašanu. Odborníci tvrdí, že jízda v zimě je stejně bezpečná jako v létě, pokud se kolo určitým způsobem upraví a náležitě vybaví.
Mezi základní návyky pro jízdu v zimě patří nejen pomalejší a opatrnější jízda, ale také úprava některých prvků kola. „Před zimou je dobré hlavně kolo promazat,“ radí Vratislav Filler z občanského sdružení Auto-mat, které cyklistiku v Praze podporuje.
Jedním z důležitých prvků kola při zimní jízdě je podle něj osvětlení a používání odrazek, v zimě je brzy tma a správné osvětlení zvyšuje bezpečnost cyklisty.
Jak se mají cyklisté vypořádat se sněhovou pokrývkou i teplotami pod bodem mrazu, poradil Vratislav Filler z občanského sdružení Auto-mat.
„Na tomto kole mám takzvané trvalé blikačky, což je blikačka připevněná k ose kola, otáčející se magnet ji pohání a ona tak trvale bliká. Dále tady mám sundavací světlomet a zadní blikačku. V podstatě už teď, když je šero, je dobré blikat vlastně pořád, i přes den,“ upozorňuje.
S první pokrývkou sněhu by podle něj měli cyklisté měli začít přemýšlet i o výměně plášťů. Ideální jsou prý širší s hrubším vzorkem. „Ve městě toho sněhu tak moc není, spíš ve vedlejších ulicích je to taková nehezká směs, vyjeté koleje. Takže tam se širší pláště hodí.“
V zimě je pro cyklisty důležitý i styl oblékání. Pro městské ježdění je vhodný například dlouhý kabát, který zakryje i spodní část těla.
„Například na mrazy jsou dobré zimní cyklistické rukavice. A dobré je kombinovat nákrčníky, roláky a šátky. Pod přilbu se pak hodí i kukla,“ dodává Filler.
Lidé by podle něj neměli ale zapomínat především na brýle. „Takový drobný detail, když máte brýle, chce to mít i kapesníček. Protože při nízkých teplotách a vysoké vlhkosti se to snadno zamlží,“ dodává.