Na Litoměřicku povolali na pomoc 'doktora silnic'. Unikátní vůz kontroluje komunikace po povodních
Na Litoměřicku nasadili speciální automobil, který zkontroluje po povodních celkem 67 kilometrů silnic a deset mostů. Vůz umí odhalit skrytá poškození vozovek i vodu v podloží, která se drží po velké vodě v dutinách silnic a v zimě by mohla způsobit popraskání, čímž by se opravy prodražily.
„Vidíme videozáznam povrchu, vidíme GPS souřadnice k videu, a ty křivky, to jsou údaje z 2D laserového scaneru, který měří příčný řez vozovky,“ vysvětluje Jan Filipovský, který rentgenuje vozovky.
Přístroje vozu, který je v republice jediný, dokážou měřit poškození silnic v několikametrové hloubce a trojrozměrně je zobrazit. O podrobnou analýzu po povodních zažádala ústecká Správa a údržba silnic.
„Po zkušenostech z roku 2002 ze stejných povodních víme, že jsou silnice narušené zevnitř. Zvenku vypadají bez závad, ale jsou podemleté, podmáčené, vznikají kaverny a jsou tam vyplavená podloží,“ vysvětluje Lenka Holovská ze Správy a údržby silnic.
S 'doktory silnic' natáčela na Litoměřicku redaktorka Českého rozhlasu Iva Zítková.
Podrobná diagnostika je podle jejích slov důležitá, aby se silnice mohly opravit dřív, než se poškození rozšíří a opravy si pak vyžádají víc peněz.
„Výstupy, které poskytujeme, jednak stanoví rozsah poškození, jednak typy oprav, které jsou vhodné, a můžeme dát doporučení některé komunikace do doby opravy uzavřít nebo omezit průjezd těžké techniky,“ upřesňuje Vojtěch Hlaváček, který se na diagnostice podílí.
S kolegou Filipovským o sobě s nadsázkou hovoří jako o lékařích silnic: “Všechny údaje jsou pak zpracovávány speciálním softwarem ‚Road Doctor‘ nebo ‚Bridge Doctor‘. V tom programu stanovíme diagnózu na základě diagnostiky, kterou provedeme přímo na místě. A když už máme diagózu, tak můžeme předepsat léky a nápravná opatření.“
Data, která nasbírají, musí odeslat skupině analytiků ve Finsku. V Čechách je zatím neumí nikdo zpracovat, analýza je technicky velmi náročná. Postup i celou technologii vymysleli odborníci na jedné z finských univerzit a česká skupina expertů má teprve vzniknout.
Diagnostické práce by měly skončit příští týden. Podle jejich závěrů se patrně ještě navýší škody na silnicích a mostech, které už v tuto chvíli dosahují na Litoměřicku téměř 100 milionů korun.