Na nový Komenského most v Jaroměři už můžou chodci. Město se stavbou spěchalo
Obyvatelům Jaroměře dnes začíná sloužit nový Komenského most. Ten starý z roku 1884 zničila povodeň v červnu 2013. Poškozený most bylo nutné strhnout a při hledání podoby nové lávky musela jaroměřská radnice splnit řadu podmínek památkářů i vodohospodářů.
„Řeknu vám na rovinu, že chyběl hodně, protože jsme to museli celé obcházet,“ svěřila se paní Jiřina. Seniorce se kvůli tomu prodloužila trasa o 800 metrů.
Město se stavbou spěchalo, stavebníci nakonec lávku vybudovali za 170 dní.
„Výstavba mostu byla v rekordně krátké době, protože na to byl obrovský tlak veřejnosti, jelikož tento most je vlastně spojnicí s náměstím a jižní částí města,“ vysvětluje Jiří Mikulka z odboru majetku městského úřadu.
Elegantní kovová konstrukce se musela kvůli požadavku vodohospodářů obejít bez středového pilíře. „Je pěkná i z pohledu ze břehu i z pohledu z náměstí, protože světla jsou pod rošty, takže to vytváří takový efekt, že to je nasvícené jakoby zespodu,“ přibližuje Mikulka.
Nový Komenského most v Jaroměři nahradil historickou stavbu, kterou zničila velká voda
Nosná konstrukce připomíná páteř obratlovce. Cena za lávku se nakonec blíží 30 milionům korun.
„Když vezmeme úplně veškeré náklady počínaje architektonickou soutěží, tak se dostaneme na částku něco těsně pod 29 milionů korun včetně DPH,“ přiznává starosta Jiří Klepsa z Volby pro město.
Devět milionů zaplatilo město, zbytek pokryly dotace od státu. Nový most bude stejně jako ten starý sloužit pro pěší a cyklisty.
„Dělali jsme zátěžovou zkoušku, mám dojem, že na mostě stálo asi 21 nebo 24 osobních vozidel, to znamená, že nosnost mostu je bez problémů asi 30tunová. Pokud by hořelo nebo byl nějaký mimořádný případ, tak si dovedu představit, že je možné, aby na most bez problémů vjelo i těžké hasičské vozidlo,“ dodává Klepsa.
Zvětšit mapu