OBRAZEM: Stavbaři usadili poslední část železničního mostu přes Labe u Lovosic
U Lovosic na Litoměřicku se dokončuje rekonstrukce železničního mostu přes řeku Labe. Stavbaři tu pomocí soulodí usadili nové oblouky. Každá ze tří částí nového mostu vážila více než 400 tun. Příprava sundání starého a usazení nového mostu trvala zhruba rok.
Zhruba od poloviny srpna, kdy stavbaři začali se sundáváním starých mostních oblouků na trati mezi Lovosicemi a Žalhosticemi, práce výrazně pokročily. Usazené jsou už všechny tři mostní oblouky.
Podle stavbyvedoucí Marcela Návojského ale nejde o žádné drobečky. Každý mostní oblouk váží několik set tun a jeho délka je víc než 70 metrů.
„Konstrukce samotná váží 420 tun a pro přemístění oblouku potřebujeme dalších 180 tun pomocných ocelových konstrukcí,“ vysvětluje.
Příprava na novou stavbu mostovky byla velmi náročná, popisuje jednatel České lodní dopravy Vladimír Toman.
„Předcházely jí výpočty a prvním fyzickým krokem byla demontáž tří kusů staré mostovky. A to byla velká neznámá, protože výkresy byly z roku 1890 a nebyly přesné. Nová mostovka je sice těžší, ale už o ní víme úplně všechno, takže se nám snadněji počítá zatopení soulodí a zdvihy.“
Ocelová konstrukce nahradila původní most, který tu železničáři postavili v roce 1898, ještě za dob Rakouska-Uherska. Původní návrh tedy vydržel více než sto let.
Celková rekonstrukce by měla být hotova do konce října. Toto datum platí i pro dalších osm mostů přes Labe, které nechává Správa železniční dopravní cesty opravit. Práce vyjdou na zhruba 300 milionů korun.
Na trati Lovosice - Žalhostice tak alespoň do konce měsíce bude stále platit výlukový řád.