Roztyly jsou další stanicí metra s bezbariérovým přístupem, celkem jich je už 41
Dvě třetiny stanic pražského metra už mají bezbariérový přístup. Nejnověji vede výtah až na nástupiště stanice Roztyly. Celkově si městská hromadná doprava v Praze z pohledu bezbariérovosti vede překvapivě dobře. Potvrzují to i samotní vozíčkáři.
„Městská hromadná doprava v Praze je důvodem, proč nemám auto. Je to pro mě mnohem pohodlnější,“ říká klient Centra Paraple Václav Uher.
Do nově bezbariérové stanice metra Roztyly přijel sám na svém elektrickém vozíku veřejnou dopravou až z Letňan.
V pražském přibyla další stanice metra s bezbariérovým přístupem. Na Roztylech se byla spolu s vozíčkáři podívat Veronika Neprašová
„Taky můžu porovnat s jinými evropskými městy, třeba ve Španělsku nebo Německu, a musím říct, že Praha si stojí velmi dobře, co se týče bezbariérovosti,“ oceňuje Václav Uher.
Jeho spokojenost sdílí i další vozíčkář Tomáš Lanc, který pracuje v Pražské organizaci vozíčkářů a kterému s pohybem po městě na vozíku pomáhá asistentka.
„Situace se neustále lepší. Je to třeba pomaleji, než bych si představoval, ale zaplaťpánbůh, že se to hýbe kupředu. Od začátku roku 2000, kdy jsem se přestěhoval na Chodov, vím, že na Chodově je 64 schodů, protože jsem se musel nechat snášet minimálně dvakrát denně cestou do zaměstnání nebo do školy,“ popisuje Tomáš Lanc.
Nejen Václav s Tomášem se díky bezbariérovým úpravám dostanou bez problémů už do 41 z celkem 61 stanic pražského metra. Každý rok by navíc do seznamu měly přibýt další tři a do roku 2025 by měly být bezbariérové přístupy do úplně všech stanic. Alespoň tak se k tomu zavázal pražský magistrát.
„Příští rok připravujeme Palmovku, Karlovo náměstí a jako první budeme otevírat koncem února Můstek. Samozřejmě se snažíme bezbariérovost promítnout i do zastávek tramvají a autobusů. U tramvajových tratí to řešíme hlavně při rekonstrukcích těchto tratí,“ vypočítává ředitel pražského dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.
Dopravní podnik chystá i lišty mezi nástupištěm a vozy
Nejsou to ale jenom schody, které dopravu v pražské veřejné dopravě ztěžují. Pro vozíčkáře často představuje nepřekonatelný problém i zdánlivě úzká mezera mezi vozem metra a nástupištěm, potvrzují shodně Václav Uher i Tomáš Lanc.
„Na áčku nebo béčku je občas potřeba si někomu říct, aby mi pomohl zvednout vozík na zadní kola a přitlačit do vozu.“
„Člověk si opravdu musí nechat pomoct anebo musí jít v mém případě s doprovodem.“
Řešení v podobě přechodových lišt už prý ale dopravní podnik chystá. Ještě deset let tedy má město na to, aby pražské metro mohli beze zbytku využívat všichni cestující. Nejde přitom zdaleka „jen“ o vozíčkáře.
„Opravdu se to týká nás všech, v každé etapě života. Třeba stanice metra Roztyly bude určitě hodně využívaná, protože tady je autobusový terminál a lidé často cestují se zavazadly nebo s kočárky. Senioři o holi tady chodí na procházky do Kunratického lesa,“ připomíná Marie Málková z Pražské organizace vozíčkářů.