Silničáři mohou po letech solit silnice mezi Lipnem a Horní Planou
Silničáři budou mít v začínající zimní sezoně jednodušší práci s údržbou cest kolem Lipna. Díky rozhodnutí Jihočeského kraje mohou po 30 letech znovu používat sůl i v okolí nádrže. Na trasu od přehrady až do Černé v Pošumaví mají ve skladech tunu a půl soli.
„Tady probíhá příprava solanky. Než auta vyjedou, tak mají solanku připravenou a namíchanou v zásobnících,“ říká Jiří Němeček, provozní náměstek českokrumlovského závodu správy a údržby silnic.
„Jsme ve střehu, máme pohotovosti na všech trasách. Řidiči nastupují už i na noční služby,“ upřesňuje.
Silnice mezi Lipnem a Horní Planou se může po 30 letech opět solit. Více v reportáži Martina Pokorného
Českokrumlovská správa a údržba silnic má na starosti poměrně rozlehlou dopravní síť.
„Jsme připraveni. Před letošní sezonou jsme zřídili na skládce Mokrá novou posypovou halu, kde je 1500 tun soli. Dostali jsme nový sypač s chemickou nástavbou," říká Němeček.
Jihočeský kraj schválil, že bude možné silnice kolem Lipna solit, a to převážně silnice II. třídy. Změna se podle Němečka týká silnice z Černé v Pošumaví směrem na Lipno nad Vltavou a z Frymburka směrem do Světlíku.
„Jedinou výjimku tvoří silnice na Dolní Vltavici, kde údržba zůstane nadále inertní kvůli ochraně vodního zdroje,“ vysvětluje.
Do Želnavy se solit nebude
Mluvčí národního parku Šumava Jan Dvořák upřesňuje, že silničáři mohou solit od lipenské hráze až po Černou v Pošumaví. Dál přes Horní Planou až do Želnavy zatím povolení nemají.
„Správa chráněné krajinné oblasti, která území kolem Lipna spravuje, ne tedy celé, vydala čtyři výjimky na silnice II. a III. tříd. Co se týká silnice, která vede z Mokré na Želnavu, není povoleno používat solný posyp.“
Podle jednatele jihočeského rybářského svazu Jana Štěpána by solení silnice na levém břehu jezera nemělo mít významný vliv na kvalitu vody ani na život ryb. K projednávání problematiky solení ale rybáře kraj nepřizval.