Diváky fotbalový pohár příliš netáhne, nemá vybudovanou tradici
Pohár útěchy nebo pohár zemědělců, takhle posměšně se říkalo předchůdci fotbalové Evropské ligy, Poháru UEFA, který se s milionářskou Ligou mistrů nemohl měřit co do prestiže ani zájmu fanoušků. A v podobně nerovné pozici je také český fotbalový pohár oproti Gambrinus lize. Prvoligové kluby do něj často posílají náhradníky, a možná i proto se při něm tribuny moc neplní.
„Chodím, teď sice ne pravidelně, ale chodím. I když víc chodím na ligu,“ říká liberecký fanoušek Josef, a podobné je to s příznivci všech ligových týmů.
Třeba na pohárové čtvrtfinále Olomouc - Sparta přišly na tuto soutěž hodně solidní tři tisícovky lidí, ale když se ten samý duel hrál o tři dny později v lize, prodalo se vstupenek více než dvojnásobné množství.
Zápasy Mladé Boleslavi se Slováckem dělilo také jen pár dní, a zatímco na nejvyšší soutěž dorazilo přes 2000 fanoušků, na poháru jich bylo ubohých 350.
Fanoušky domácí fotbalový pohár příliš netáhne. Funkcionáři doufají, že se to změní
„Tradici nekoupíte za peníze ani nevybudujete za půl roku. V Anglii je FA Cup populární proto, že má obrovskou historii a je brán s velkou prestiží. Myslím, že i tady v České republice se tohle vytvoří, ale jak já s oblibou říkám – co ve fotbale uděláte, projeví se u těch rychlejších věcí za dva až tři roky, pomalejší za pět až deset a ty úplně zásadní třeba až za patnáct nebo dvacet let,“ říkal před třemi lety 1. místopředseda Fotbalové asociace Jindřich Rajchl.
„Myslím, že se tu něco velmi dobře nastartovalo, a ve chvíli, kdy si Ondrášovka Cup vybuduje tradici, návštěvy se budou postupně zvyšovat.“
Ondrášovku vystřídala Česká pošta
Jenže zmíněnému výrobci minerálních vod se patnáct až dvacet let čekat nechtělo, vydržel to dva a půl roku, než z titulárního sponzorství domácího poháru vycouval a nahradila ho Česká pošta.
„Česká pošta v rámci společenské odpovědnosti hledala populární sport a soutěž, kde by její reklama měla celoplošný dopad. Právě toto nám fotbalový pohár nabízí. Fotbalové soutěže se hrají i v nejnižších ligách a je do nich zapojeno hodně hráčů a lidí, kteří jim fandí – o prvoligových týmech ani nemluvě,“ těší tiskovou mluvčí České pošty Martu Selicharovou.
Fotbalový Pohár České pošty získává znovu prestiž, pro kluby je cestou do Evropy
Číst článek
„Reklamní partnerství nám umožňuje nejen komunikaci značky Česká pošta, ale i našich produktů, třeba v loňském roce byla provázaná s kampaní Velká balíková revoluce, a naše balíky byly vidět na všech stadionech,“ říká Selicharová, a ani nevalný fanouškovský zájem o soutěž ji netrápí.
„Fanoušků nechodí tolik, ale zase jsou to jiné skupiny. Pokud se zabýváme menšími městy, je to jiná skupina fanoušků – a pro nás je každý fanoušek dobrý.“
Tuhle poslední větu si možná budou říkat i v Liberci, kde dnes v půl sedmé duelem proti Jablonci začne semifinálová fáze Poháru České pošty. Ale pokud se u toho budou usmívat, pak asi ne příliš mile. Na domácí fotbalový pohár se totiž v Česku nechodí, ať už se jmenuje jakkoli.