Amazon řeší falešná hodnocení. Podvodných recenzentů je podle firmy aspoň 350 tisíc
Jak moc záleží na hodnocení na internetu? Někdy může hrát roli v tom, které podniky budou přes večeři přeplněné, jindy poradí zákazníkům, kde nakoupit, nenakupovat, nebo i do čeho investovat. Recenze ale mohou být i podvodné a nakupujícím škodit. Právě tím se nyní zabývá technologický gigant Amazon.
Vedení Amazonu tvrdí, že čtyři společnosti úmyslně zahltily nákupní platformu falešnými recenzemi. Tři z nich přitom zodpovídaly za zveřejnění hodnocení 350 tisíc recenzentů.
Bond ve službách Amazonu. Internetový obchod převzal hollywoodské studio MGM
Číst článek
Některé společnosti totiž fungují jako neoficiální zprostředkovatelé mezi prodejci na Amazonu a autory recenzí. Recenzenti dostávají produkty zdarma a zároveň drobnou finanční odměnu za každou napsanou recenzi. Firma pak prodejci účtuje poplatek, když mu recenzí zvýší na Amazonu hodnocení.
Zjednodušeně řečeno, prodejci platí firmě, která shromažďuje recenze. A ta firma zase platí lidem, kteří prodávané věci testují a hodnotí. Čím lepší recenze jsou, tím spíš zákazníci zboží kupují a tím zvyšují prodejci zisk. Co si prodejci ale nutně neuvědomují je, že se to celé může dít i pomocí podvodu.
Falešné recenze mohou vzniknout například tak, že hodnotitelé zanechávají zpětnou vazbu ještě před datem doručení zboží nebo neuvádí, že se k nim produkt dostal zdarma či se slevou. Jindy napíšou recenzi několikrát – třeba i ze stejného počítače.
Společnost Amazon přiznala, že je obtížné vadné recenze odhalit. V roce 2020 ale údajně zastavila zveřejnění 200 milionů hodnocení, o kterých se domnívala, že jsou falešná.
Falešné recenze vyšetřuje Úřad pro hospodářskou soutěž. V případě těchto čtyř firem to zašlo tak daleko, že na ně Amazon podal trestní oznámení. Jedna ze společností už kvůli tomu ukončila činnost.