Tichý zabiják na silnicích. Z elektrických motorek a tříkolek se stává největší nebezpečí čínských silnic
Podle Světové zdravotnické organizace zemře každý rok na čínských silnicích kolem 260 tisíc lidí. Na vině je hlavně lhostejnost čínských řidičů i chodců k dopravním předpisům. V ulicích měst jsou aktuálně největším nebezpečím motocykly na elektrický pohon. Jsou velmi levné, nenáročné na údržbu a právě jejich bezhlučný provoz z nich dělá doslova zabijáky.
„Jezdí hrozně - nemají světla, nejsou vidět, měli by jezdit jen po chodnících," rozčiluje se po setmění jeden z pekingských řidičů elektrické tříkolky. Mluví o cyklistech a on sám přitom nesvítí, jezdí v protisměru a chodce absolutně nerespektuje.
Tesla v říjnu představí tahač na elektrický pohon. Rozvoj elektrokamionů zatím brzdí kapacita baterií
Číst článek
Právě elektrické tříkolky a motocykly jsou v ulicích čínských měst doslova zbraní. Pohybují se potichu a na ty nejslabší nemusejí mít jejich řidiči žádné řidičské oprávnění. Prudce přibývá případů, kdy přecházející lidé přijíždějící stroj prostě neslyší a vzápětí umírají pod jeho koly.
„Podívejte se na toho motorkáře - jak může bezpečně řídit s takovou bednou? Takový náklad vůbec nesmí převážet!" žasne dopravní policista v jihočínském Kchun -mingu. Motorkář právě na červenou přejel rušnou křižovatku - přejel ji po přechodu pro chodce a ještě k tomu s obrovskou bednou mezi nohama, přes kterou nemůže vidět, co se děje před ním.
„Vidíte, a přitom testy tady v autoškole jsou těžké. Já sama jsem napoprvé nesupěla, musela jsem je opakovat," vysvětluje pro Radiožurnál paní Čchen v jedné pekingské autoškole.
Řidičský průkaz stojí v přepočtu skoro dvacet tisíc korun, ale vysoká cena neznamená, že by řidiči aut byli ohleduplnější, nebo zodpovědnější. Jejich největším nešvarem je pro změnu předjíždění zprava a parkování kdekoli, kde je jen trochu místa.