Motorkáři nejčastěji havarují u České Lípy, Štěchovic a v Bělé pod Pradědem
Od roku 2007 způsobili řidiči motocyklů v Česku přes 15 tisíc nehod, zemřelo při nich 492 lidí. Celkové škody za osm let dosáhly 6,86 miliardy korun. Vyplývá to z policejní databáze nehod, kterou analyzoval Český rozhlas. Na jejím základě jsme také vytipovali místa, kde motorkáři havarují nejčastěji: jsou to vyhlášené motorkářské trasy mezi Mělníkem a Českou Lípou, u Štěchovic a u Bělé pod Pradědem.
Konkrétní nebezpečná místa jsme našli podle jednoduchého receptu: počet nehod na jednotlivých úsecích jsme vydělili počtem motocyklistů, kteří tudy podle sčítání dopravy za den projedou. Jde tedy o místa nebezpečná v relativních, nikoli v absolutních číslech – v těch by vyhrály křižovatky a hlavní tahy na území největších měst.
Nehodovost motocyklů na všech českých silnicích – souhrnně od roku 2007 do letošního května – znázorňuje následující interaktivní mapa.
Zdroj dat: Ministerstvo dopravy
Na úseku mezi obcemi Dubá, Bukovec a Deštná od roku 2007 zavinilo nehodu 52 řidičů motocyklu, na místě jeden člověk zemřel, 34 se zranilo lehce, 6 těžce. Redaktorka Zelené vlny Dominika Nováková vyhlášenou motorkářskou trasu na motocyklu projela a své zážitky popsala v reportáži.
Zrádná je hned první zatáčka za městem: „Najednou se proti mně na vrchu zatáčky objevil naklopený motorkář. V protisměru, na mé polovině silnice. Nezbylo mu nic jiného než opustit vozovku. Viděli jsme, jak letí do lánu s obilím. Zastavili jsme a běželi k němu. Z obilí se ozvalo jen: 'To už je tenhle tejden podruhý',“ popsal jí svůj zážitek ze silnice spojující Mělník a Českou Lípu jeden z řidičů.
O několik kilometrů dál, u obce Tupadly ve sledovaném období havarovalo 50 motorkářů. Na místě zůstali 4 mrtví a 17 těžce zraněných.
Další kritické místo se nachází na silnici spojující Slapy a Štěchovice. Od roku 2007 tam jeden člověk při nehodě motocyklu zemřel, pět se jich těžce zranilo.
Dva lidé zemřeli i v zatáčkách u Domašova, kritická jsou tam místa u Rusalky a Filipovic, místní části Bělé pod Pradědem v Olomouckém kraji. „Lákavé na ní je to, že je to dlouhá a široká zatáčka o 180 stupňů. Navíc je v ní restaurace se zahrádkou a motorkáři před jejími hosty s odpuštěním machrují,“ říká starosta Bělé Miroslav Kružík.
Kde nejčastěji bourají motorkáři? K tématu mluvil Miroslav Lisý, instruktor bezpečné jízdy na motorce a bývalý závodník
Zdejší kuchař Pavel Válek vidí z okna své kuchyně každé léto přibližně deset motorkářských karambolů. „Neodradí je nic," myslí si o motorkářích.
Každá pátá nehoda zaviněná motocyklistou končí těžkým zraněním nebo smrtí. Pro srovnání: U osobních automobilů mívají takto vážné následky jen tři nehody ze sta. Celkově nehod způsobených motorkáři v posledních letech mírně ubylo, klesl i počet jejich obětí a materiální škody. V roce 2015 má policie zatím kompletní data jen za prvních pět měsíců.
Pokud nehodu zaviní motocyklista, policisté nejčastěji evidují jako důvod nepřizpůsobení rychlosti místním podmínkám: zatáčce, klesání či šířce vozovky (3599 případů). Na druhém místě je obdobná příčina, a to nezvládnutí vozidla (1651). Třetí následuje nedodržení bezpečné vzdálenosti (1598), nepřizpůsobení se stavu vozovky (náledí, bláto…) je s 831 případy až sedmé.