Podle rodiny Alfonse Muchy Slovanská epopej Praze nepatří
Rodina Alfonse Muchy už po druhé marně požádala soud o předběžné opatření, které by zabránilo stěhování Slovanské epopeje z Moravského Krumlova do Prahy. Muchův vnuk John Mucha uvedl, že se proti tomuto rozhodnutí odvolá a zvažuje podání žaloby, která by určila, komu vlastně Slovanská epopej patří.
Prezident Muchovy nadace John Mucha uvedl, že v rodinném archivu asi před dvěma lety našel dokument, kterým jeho dědeček ruší darovací smlouvu Praze. I ten chce předložit soudu, který by měl podle něj určit, komu Slovanská epopej patří.
„To je dokument, kde on píše něco ve smyslu, že si uvědomuje, že dá velké břemeno Praze, to je psané v pozdních 30. letech, a že je mu to velice líto, protože nechtěl dát tak velké břemeno Praze a že si myslí, že možná bude mít větší úspěch, když se to bude snažit udělat sám, a proto ruší dar Slovanské epopeje Praze.“
O osud dvaceti pláten o českých a slovanských dějinách se dlouhodobě zajímá reportérka Michaela Vetešková.
Zdůraznil ale, že když tento dopis jeho dědeček psal, muselo ho to hodně zraňovat, protože cyklus obřích obrazů byl pro něj uměleckým vrcholem. Vytvořil je na zámku Zbiroh v letech 1910 až 1928. Poprvé bylo 11 pláten vystaveno v pražském Klementinu, pak v New Yorku a v Chicagu, do Ameriky je Alfons Mucha nechal přepravit na lodi a k nim nechal vytvořit speciální navinovací válce. Obrazy se v roce 1928 vrátily do Prahy a l9 dokončených obrazů bylo na výstavě ve Veletržním paláci, kam se také v nejbližších dnech mají z moravskokrumlovského zámku po skoro padesáti letech odstěhovat.
A toto místo se právě nezamlouvá Muchově nadaci a některým potomkům Alfonse Muchy. Muchově rodině se nelíbí, že jde pouze o dočasné řešení, a požadují trvalé umístění v nově vystavené galerii tak, jak si to autor epopeje přál. Alfons Mucha věnoval Praze obrazy s tím, že město pro ně vystaví novou galerii.
Veletržní palác není podle odborníků vhodným místem
A také zdůrazňují, že ve Veletržním paláci nejsou vhodné klimatické podmínky k vystavování rozměrných pláten. Potvrzují to skoro deset let staré expertízy vedoucího restaurátorského oddělní Národní galerie Petra Kuthana.
„Během naší jízdy my řekl, že je to blbost to vozit do Prahy. Vyšel z formální expertízy, kterou také dělala paní Gromanová. Říkají, že přesunovat epopej do Veletržního paláce je absolutně nevhodné a že prozatím je ideální prostředí v Moravském Krumlově, tedy přímo tam, kde to je. Že to tam je zabezpečené a že by to tam mělo být až do doby, než se něco postaví,“ říká John Mucha.
A také proto, že se o Slovanskou epopej John Mucha bojí, chce jejímu stěhování zabránit pomocí soudu, politiků i organizace UNESCO: „Protože tady jde opravdu o základní dílo. Já se teď snažím spojit s UNESCEM, protože Slovanská epopej je jedno ze základních děl světové kultury. Také se snažím spojit s ministrem kultury a také se snažím spojit s Karlem Schwarzenbergem, protože on je jedním z honorárních patronů naší nadace, aby možná poradil co a jak.“
Nový ministr kultury Jiří Besser Českému rozhlasu řekl, že by Epopej měla v Moravském Krumlově zůstat do doby než skutečně pro dílo vznikne nový prostor: „Kdybych tady neseděl jako ministr kultury a bylo by to před 14 dni a seděl bych tu, byť jako poslanec, ale jenom jako Jiří Besser, tak bych řekl, ponechme, pokud nebude kvalitní místo v Praze, epopej v Moravském Krumlově.“ Ale jako ministr nechce do sporu Města Prahy a Muchovy nadace zasahovat.