Tragická nehoda u Brna: jedna žena nepřežila
K těžké dopravní nehodě došlo ráno po 4. hodině nedaleko obce Sokolnice v okrese Brno-venkov. Linkový autobus ČSAD Brno směřující z Násedlovic na Hodonínsku do Sokolnic z dosud neznámých příčin čelně narazil do pilíře železničního mostu. Na místě zemřela jedna z cestujících, dalších 30 lidí je zraněno. Technický stav zdemolovaného autobusu zkoumá soudní znalec. Jednou z vyšetřovacích verzí je selhání řidiče.
Z třiceti zraněných je deset zraněno těžce. Vážná zranění utrpěl i řidič. Náraz byl tak silný, že se při něm utrhla všechna sedadla. Zraněné ze zdemolovaného autobusu museli hasiči vytahovat pomocí hydraulických nůžek. Policejní komisař Milan Prosecký na místě uvedl, že vyšetřování probíhá a je předčasné hovořit o tom, kdy z něj vyplynou nějaké závěry. Vyjmenoval alespoň základní fakta. "K havárii došlo kolem 4:20, kdy řidič linkového autobusu z dosud nezjištěných příčšin čelně narazil do tělesa viaduktu."
Pět nejtěžších případů mají v těchto chvílích v péči v Úrazové nemocnici v Brně. Podle ředitele Petra Zelníčka je jejich stav stabilizovaný, a to i u dvou nejvíce postižených. "Jeden je poraněn na mnoha částech těla. Nejzávažnější je poranění hrudníku, kde došlo ke zhmoždění plic a zlomeninám žeber. Ten druhý má poraněnou pánev. Ovšem ty zlomeniny jsou z lékařského hlediska dobré, nejsou dislokované, nebudou patrně vyžadovat operaci."
Příčinu nehody vyšetřuje policie. Silnice je v místě nehody uzavřena.
Problematické místo
Havárie linkového autobusu nedaleko Sokolnic u Brna prý zdaleka nebyla první, která se zde stala. Potvrzuje starosta Sokolnic Jiří Životský. "Je to nehoda, která svým rozměrem nemá obdoby, přestože si pamatuji, že přibližně před 30 lety tu přišlo o život několik lidí. Toto místo je ale velice kritické, dochází k nehodám často. Je to takřka denně nějaká drobnější nehoda. Místo je vedeno jako bodová závada dlouhá léta a opět nás ta nehoda ponoukne k tomu, abychom opět tlačili na odstranění této závady.
Nulová brzdná dráha
Příčina nehody zatím známa není. Několik svědků potvrdilo, že za vozidlem nebyla patrná brzdná dráha. V problematickém úseku narazil řidič do konstrukce podjezdu pod železniční tratí. Při havárii jedna cestující zahynula na místě, dalších 32 lidí bylo zraněno. Na místě byl i ředitel ČSAD-Brno město Tomáš Střelský. "Autobus to byl z roku 97 novějšího typu Karosy 934 v dobrém technickém stavu po všech stránkách. Pokud jde o řidiče, tak byl řidič spolehlivý, bezproblémový."
Pokud jde právě o technický stav, technické kontroly autobusů jsou už dnes přísnější než dříve. Do budoucna je chce ministerstvo dopravy ještě zkvalitnit. Úřad tak zareagoval na loňskou kritiku Evropské komise. Podle Josefa Pokorného z ministerstva musejí řidiči počítat i s tím, že už nebudou moci obcházet předpisy o dodržování přestávek v práci. Od příštího roku totiž budou zaváděny digitální tachografy, které jakékoli podvody znemožní. "Česká republika je na toto připravena. Už zajišťuje systém distribuce jednotlivých digitálních karet, které budou mít u sebe řidiči, dopravci, kontrolní orgány i servisní střediska pro tachografy, tak aby nemohl být systém z žádné strany napaden."