Na Kubě závratným tempem přibývá elektrických skútrů, důvodem je i nedostatek benzinu
V Havaně nadešlo pozdní odpoledne a dav Kubánců čeká ve stanici na přeplněný autobus. Na ostrově chybí benzin. Náhle přijíždí na pomoc eskadra elektrických skútrů, v těchto krizových časech vítaná místní móda. Padesátka řidičů těchto vozidel, která se ve městě objevila v roce 2013, za řevu klaksonů vybízí čekající lidi, aby si přisedli. Ti, kdo vyhlíželi hodiny autobus, který také nemusí přijet, si radostně nasedají.
„Tato iniciativa se mi moc líbí, opravdu to pomáhá lidem v nouzi,“ řekla agentuře AFP 42letá Yanet Figuerová, když nasedala za řidiče skútru.
Socialistický ostrov, který se kvůli podpoře režimu venezuelského prezidenta Nicoláse Madura ocitl v hledáčku Washingtonu, utrpěl v září důsledky této politiky. Kvůli americkým sankcím, které jsou namířeny proti lodím přepravujícím venezuelskou ropu, mu chybí benzin. Venezuela je pro Kubu téměř jediným zdrojem této suroviny.
Země, která ročně spotřebuje 7,2 milionu tun paliv, musela v září vystačit jen s 30 procenty obvyklého množství, v říjnu pak s 60 procenty. Už tak zasažená veřejná doprava dostávala jen minimální příděl.
Prezident Miguel Díaz-Canel vyzval automobilisty k solidaritě a k tomu, aby svezli stopem ty Kubánce, kteří nemají dopravní prostředek. A řidiči na výzvu skutečně reagovali. „Jsme ochotni pomáhat. A všechno jde dobře, jsme spokojeni,“ říká jeden z řidičů skútrů Javier Capote.
V kubánských ulicích v posledních letech přibývá elektrických skútrů závratným tempem. Od roku 2013 si soukromníci mohou dovážet modely s maximálním výkonem 1000 wattů a s rychlostí omezenou na 50 kilometrů v hodině. Mnoho Kubánců si je koupilo v Panamě, odkud si mohou odvézt bez zdanění jednu věc za rok, a to je většinou skútr.
Kubě hrozí nová krize. Země se potýká s nedostatkem potravin, ropy i elektřiny
Číst článek
Podle oficiálních odhadů jich je dnes v kubánských ulicích asi 210 tisíc a razí si tam cestu mezi starými americkými sedany. Tento počet by měl ještě vzrůst, protože vláda začala stroje dovážet a prodávat ve státních obchodech za maximální cenu 1700 dolarů (asi 39 tisíc korun). To umožní zmírnit chronické problémy s dopravou a budoucí nedostatek paliva. V době hospodářské krize v 90. letech byla móda čínských jízdních kol, dnes je zase móda elektrických skútrů.
Doba skútrová
Zpočátku tato vozidla nového typu obyvatelstvo nepřijímalo kladně. Jezdí totiž potichu a usedali na ně málo zkušení řidiči, kteří způsobili mnoho nehod. Jejich oběťmi se stávali zejména staří lidé, kteří neslyšeli, že se skútr blíží.
Policie v současnosti požaduje, aby řidiči měli průkaz a svoje vozidlo registrovali. Také řidiči se organizují: asi 80 z nich je členy klubu elektrických skútrů. „Rozhodli jsme se podpořit tuto aktivitu, která souvisí se životním prostředím, a pomáhat lidem, kteří to potřebují,“ říká prezident klubu Osdany Fleites.
Členové klubu vyčistili ústí řeky Quibu, darovali krev a navštívili děti nemocné rakovinou. Jejich poslední akcí je boj proti obrovskému africkému hlemýždi, invazivnímu druhu nebezpečnému pro lidské zdraví, který se na ostrov dostal v roce 2014 a rozšířil se ve 12 z 16 provincií ostrova.
„Sbíráme hlemýždě, abychom chránili životní prostředí,“ říká Gladys Garcíová, která už s ostatními členy klubu přemýšlí o dalších solidárních akcích, zvláště o vyčištění havanské zátoky.