Vyšetřovatelé havárie letounu Jak-42 našli nevysvětlené brzdné stopy

Zatím nevysvětlené brzdné stopy objevili vyšetřovatelé letecké havárie letounu Jak-42, který se zřítil u města Jaroslavl. Černé čáry na vzletové dráze prý můžou svědčit o neznámé technické závadě. V ruských médiích se navíc objevil přepis údajného posledního rozhovoru z pilotní kabiny. Letadlo s hokejovým týmem na palubě se zřítilo 7. září a nehodu nepřežilo 45 lidí.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Trosky letounu Jak-42, který havaroval u ruské Jaroslavli

Trosky letounu Jak-42, který havaroval u ruské Jaroslavli | Zdroj: ČTK

Snímky dráhy prý svědčí o tom, že vzlétající stroj začal na posledních sto metrech dráhy najednou brzdit. Podle leteckého publicisty Martina Veleka to může svědčit o eventuální závadě brzdného systému.

„Není to vyloučené. Zatím z toho, co vyhodnotili pracovníci technické laboratoře mezistátního leteckého výboru, vyplývá, že letadlo vzlétalo nikoli na vzletový výkon, ale na nominální výkon. Asi po 6 vteřinách posádka zvýšila na maximální výkon, tedy na vzletový režim, přesto letadlo začalo zpomalovat,“ uvedl.

Přehrát

00:00 / 00:00

velek.mp3

Dodal, že to by nasvědčovalo něčemu velice neobvyklému. „Protože všechny příslušné systémy byly ve správných polohách pro vzlet, jak to zapisovače zachytily. Takže je obtížné se domnívat, že by to bylo něco jiného, než porucha brzdového systému. Ale dokud nejsou ukončena vyšetřování, nebude možné zodpovědně prohlásit, proč k tomu došlo,“ dodal.

Vyloučit úplně se podle něj nedá ani selhání lidského faktoru. „Překvapivé je, že posádka v okamžiku, kdy měla před sebou dlouhý konec dráhy - přes 2.700 metrů plus ještě nějaký kus za dráhou – se nerozhodla vzlet přerušit, když všechno takhle špatně pracovalo. A tam může být tedy prostor pro lidskou chybu. Ta se obvykle projeví, když dojde k nějakému technickému problému, který má posádka řešit,“ vysvětlil.

Havárii letadla přežil jediný člověk, palubní inženýr Alexandr Sizov, jehož zdravotní stav se lepší a zřejmě už brzy bude schopen výslechu. Podle Veleka by mohl vyšetřovatelům nehody poskytnout zásadní informace.

„Pokud je mi známo, tak on sedí za piloty. To znamená, že pokud nebude trpět nějakou amnézii či ztrátou paměti, měl by vnést jisté světlo do toho, co se na palubě odehrávalo. Jestli měl pocit, že třeba posádka špatně spolupracovala nebo že tam panovaly nějaké zmatky. Ale vytržené části záznamu nejsou prokazatelné, je potřeba to uvést do souladu se všemi záznamy zapisovacích zařízení,“ dodal letecký publicista.

Veronika Sedláčková, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme