Nákup pětinového podílu je podle společností jen začátek, Křetínského kolos vede jednání o akvizici dalších 30 procent. Cílem je vytvořit společný podnik, kde by každá ze stran měla poloviční podíl.
Předpokládá se, že v energetickém mixu Česka výrazně posílí jaderné a obnovitelné zdroje. Nahradit mají uhelné elektrárny, z nichž se zatím vyrábí nejvíc, skoro polovina elektřiny, v zemi.
Jde ale využít také pro skladování a pozdější využití energie ze slunce nebo větru a časem má nahradit i zemní plyn. První výrobu zeleného vodíku spustili v Napajedlech na Zlínsku.
Zelený vodík se vyrábí za pomoci obnovitelné elektřiny a je považován za čistou alternativu zemního plynu pro odvětví, jako je výroba oceli nebo chemický průmysl.
„S trochou nadsázky můžeme konstatovat, že bez vodíkových vazeb by nevznikl život na Zemi,“ říká vědec Pavel Hobza. Výpočty prováděli na superpočítači a laboratoř pro experiment hledali několik let.
Německý ministr hospodářství Robert Habeck ubezpečuje, že i přes současnou krizi se země bez jaderných elektráren obejde a definitivní vypnutí reaktorů se tedy nemusí odkládat.
„Za 10 let bude velmi rozšířená výroba vodíku z vody. Evropa ho bude spotřebovávat 20 milionů tun, což nahradí třetinu ruského zemního plynu,“ věří prezident Evropského vodíkového výzkumu Luigi Crema.
„Modernější spalovací motory mají významně menší dopad na životní prostředí než staré. Směřujeme k tomu, aby norma pomáhala jak automobilovému průmyslu, tak životnímu prostředí,“ řekl ministr dopravy.
Vše má fungovat tak, že operátor vozítka může být kdekoliv na světě a vozítko se bude třeba na velkém parkovišti bez dostatku pevných nabíječek pohybovat samostatně.
Nemocnice v Česku začínají šetřit, informuje Mf Dnes. A česká firma, která se zabývá vývojem brýlí pro virtuální realitu, pomohla ukrajinským pilotům, píše Právo. Více ve výběru z médií.
Zjistili to v rok trvající studii. Její výsledky publikovali v impaktovaném časopise International Journal of Environmental Research and Public Health.
V tisku se v pátek dočtete, že v požadované výbavě bojových vozidel pěchoty jsou mezery. Tendr naráží na cenový strop, který může kvůli inflaci a dražším energiím vzrůst až o třetinu, píše deník E15.
Povinnost od roku 2026 spalovat se zemním plynem alespoň 30 procent vodíku je pro Česko i další státy Evropy prakticky neproveditelná, tvrdí manažer pro energetiku Svazu průmyslu a dopravy.
Komise také navrhla možnost, aby unijní státy společně nakupovaly plyn do strategických zásob. Měly by tak předejít jeho nedostatku, stejně jako rychlému růstu cen.
Elektrické dmychadlo o výkonu 2 MW bude základním kamenem konceptu. Stroj pro necelých 200 pasažérů jich tedy potřebuje deset, kdy čtyři jsou vzadu, tři v kořenové části každého křídla.
V Česku – a dle organizátorů i na světě – vůbec poprvé funguje jedno z pódií jen díky vodíku. „Vodíkové lahve jsou napěchované až po okraj,“ ukazuje Karel Souček, vedoucí vývoje ve firmě Devinn.
V českém tisku se v úterý dočtete, že lidé během pandemie koronaviru častěji přestavují byty. Stavební spořitelny tak registrují rekordní zájem o úvěry určené na rekonstrukce, píše Právo.
Nejmenší česká automobilka Zebra chce nejpozději letos v létě představit plně homologovaný malý nákladní vůz na elektřinu. Z technického hlediska půjde o velmi zajímavou událost.
Až dosud se japonské automobilce nedařilo řidiče získat pro tuto technologii. Přispívá k tomu nedostatek čerpacích stanic, ceny ojetých vozů a také riziko exploze vodíku.
V zásobníku ukládají vodík s příměsí zemního plynu a pracují na tom, aby mohli uchovávat i vodík čistý. Věří, že metoda by mohla Rakousku pomoct řešit výkyvy v množství obnovitelné energie.
Německo chce investovat do využití vodíku. Má posloužit jako palivo v dopravě, nebo jako zdroj energie. Vodík se teď vyrábí hlavně ze zemního plynu, na severu země ale testují i ekologičtější způsob.