Leteckou dopravu jen letos postihlo už 20 stávek. Další se chystá ve Francii
Od roku 2010 do loňska proběhlo celkem 167 stávek leteckých dopravců a letos už jich bylo dalších dvacet. Vyplývá to z průzkumu společnosti PricewaterhouseCoopers. Stávky omezily skoro půl milionu spojů a dotkly se více než dvou milionů cestujících. A další postižení zřejmě přibudou v souvislosti s generální stávkou ve Francii.
Generální stávka začíná ve Franci dnes večer. Informovala o tom agentura Reuters. Odbory chtějí znovu vyvolat protesty proti celé řadě vládních reforem.
Stávka, která pravděpodobně potrvá až do pátku, se dotkne i dopravců. Cestující, kteří se tento týden chystají letecky do Paříže nebo z ní odlétají, se tak musejí připravit na zpoždění nebo zrušené spoje.
O stávkách v letecké dopravě a potížích, které způsobily dopravcům i cestujícím, mluvila redaktorka Zuzana Švejdová
To, zda je konkrétní spoj zrušený nebo má zpoždění, by se měl cestující dozvědět z webu své letecké společnosti.
Nárok na náhradu škody v případě dnešní stávky ve Francii lidé nemají. Existují totiž výjimky, kdy dopravce peníze za neuskutečněný let nevyplácí. Jde o takzvané mimořádné okolnosti, kam patří třeba špatné počasí nebo právě stávka.
Neznamená to však, že by neměli dostat zpět peníze za letenku. „Cestující, kterým bude let zrušen, mají nárok na vrácení ceny letenky, případně na přesměrování – tedy na nový let,“ uvedla Kateřina Petříčková z Asociace cestovních kanceláří a agentur.
Středně velká stávka – za desítky milionů eur
Stávky v letecké dopravě jsou relativně časté. Pro aerolinky jsou nepříjemné kvůli poškozené reputaci i milionům eur ztraceným kvůli rušení spojů.
Třeba letošní čtyřdenní stávka pilotů společnosti Air France stála firmu přes 40 milionů eur, tedy více než miliardu korun.
„Stávky leteckých dopravců jsou zejména v Evropě velmi časté a frekventované. Způsobují těmto leteckým společnostem velké problémy. Když probíhá řekněme nějaká středně velká stávka, která se dotkne řádově poloviny zaměstnanců a trvá několik málo dnů, tak mluvíme o škodách v desítkách milionů eur,“ podotkl analytik společnosti Cyrrus Tomáš Menčík.
Podle něj mají stávky vliv i na vývoj cen akcií. Zatímco evropské letecké společnosti za posledních pět let na svojí hodnotě spíš ztrácejí, tak například akcie amerických aerolinek rostou.
Vůbec nejvíc demonstrací je ve Francii, v Řecku, Itálii, Německu nebo taky v Portugalsku – tedy v zemích závislých na cestovním ruchu.