Jestli máte rádi fotbal, tak na něj brzy běžte. Bez Kouzla derby se ale klidně obejdete. O vášni pro nejpopulárnější sport světa se totiž v novém filmu jenom mluví.
Biografický snímek o židovském německy píšícím spisovateli Franzi Kafkovi je v Torontu zařazen do sekce, která je určená významným světovým filmařům a očekávaným premiérám.
„Nemyslím, že náš Superman je bůh. Lidé chtějí být jako Superman. Ale na konci filmu zjistíme, že Superman chce být jako my,“ popisuje režisér nového filmu James Gunn.
„Byli fakt drsní, ale hlavně jsou drsní na sebe. Dělají si kanadský žertíky, schovávají si protézy. Fakt se toho nebojí,“ říká o parahokejistech herec Tomáš Havlínek z filmu Neporazitelní.
„Sparta s filmem pomohla proto, aby to byla reklama na fotbal, ne reklama na Spartu. Dokonce jsme vystříhávali jednu až moc sparťanskou scénu na popud Sparty,“ říká režisér a scenárista Petr Kolečko.
„Upřímnost karlovarského publika je úžasná. Někteří filmaři, kteří přijdou do Karlových Varů, netuší, co ta atmosféra s nimi ve velkém sále udělá,“ říká výkonný ředitel MFF Karlovy Vary Kryštof Mucha.
Během sobotního slavnostního zakončení převzali ceny také švédský herec Stellan Skarsgard a český střihač Jiří Brožek. Další ročník přehlídky se bude konat od 3. do 11. července 2026.
Ve filmu Joachima Triera Citová hodnota švédský herec Stellan Skarsgard představuje stárnoucího režiséra, který se pokouší obnovit vztah se svými dcerami.
Rebeka Poláková, která ztvárnila hlavní roli, se musela naučit natahovat plátno. „Byla jsem na kurzu u mámy režisérky,“ říká herečka o filmu, který vypráví příběh rodiny režisérky Alexandry Makarové.
„Hned jak padla železná opona, tak jsem v Praze navštívil Václava Marhoula. Vyšli jsme si a dost jsme toho popili. Václav si tu noc ale pamatuje dost odlišně než já,“ vyprávěl Skarsgard.
„Film je vyprávěný velmi náznakově, jemně, z pozice outsidera, holky, která do toho prostředí vstupuje, snaží se v něm uspět, ale neví toho dost,“ přibližuje režisér.
„Stopl jsem záběr, jdu za Harveym Keitelem a říkám: Harvey, toto gesto mi nedělej, mně se to nelíbí. A on říká: Ale mně se to líbí,“ vypráví režisér Václav Marhoul o natáčení s hollywodskými hvězdami.
„Během natáčení jsme zjistili, že jevy, které popisujeme ve filmu, jsou pro vietnamskou komunitu univerzální. Je až neuvěřitelné, jak moc lidí to má stejně,“ říká režisér Dužan Duong.
Zážitky veskrze osobní i takzvaně komunitní. Takové příběhy ve svých filmech zaznamenává trojice výrazných a zcela osobitých debutantů festivalu v Karlových Varech.
Popstar sedmdesátých let Karol Duchoň žil intenzivně a zemřel velmi mladý v 35 letech. „Chtěl být někdo, ale nevyužil svůj talent naplno,“ míní režisér Peter Bebjak.
„Měl jsem pocit, že opravdu děláme hit. Ale že bych měl klíč a říkal si, teď dokážu na ten klíč udělat jakoukoliv látku, tak to rozhodně ne,“ říká o tvorbě filmu Vlny režisér Jiří Mádl.
V neděli se v Karlových Varech promítala digitalizovaná verze legendárního filmu Ecce Homo Homolka od Jaroslava Papouška. Roli dvou bratrů ve filmu tehdy obsadili Petr a Matěj Formanové.
„Příběh by se dal popsat formou černobílého moralistního článku nebo komentáře v novinách, chtěl jsem ale, aby můj film byl plastičtější,“ vysvětluje režisér Ondřej Provazník.
Titulní roli si zahrál německý herec Idan Weiss. „Z natáčení jsem odcházel skoro jako nový člověk. Což bylo trochu depresivní, ale zároveň nádherné,“ říká 28letý umělec..
„Hledali jsme příběh, který by představoval univerzální zážitky ukrajinských vojáků, kteří bojovali na frontě dlouhé tisíce kilometrů, který by byl symbolem jejich úsilí,“ popisuje Černov.
„Jsem přesvědčený o tom, že je to nesmírně důležitý film. A tím, jak je nádherný, je pro mě tak hnusný a autentický,“ líčí herec Juraj Loj, představitel hlavní role ve filmu Sbormistr pro Radiožurnál.
„Dojmů je strašně moc. Dotočili jsme sice minulý rok v zimě, ale cítím, že energie filmu ve mně dojíždí doteď, protože to byla jedna z nejnáročnějších příprav,“ říká Elizaveta Maximová.
Americká herečka a producentka přijela na festival se snímky Dokonalá shoda a Splitsville: dvěma různými, a přesto podobně cynicky smýšlejícími příběhy o milostných vztazích.