Německý maloobchod má o Adventu žně

Máme za sebou už druhý víkend Adventu, který se stal přehlídkou životní úrovně a schopnosti lidí utrácet. To na jedné straně a prodejců nabízet a hlavně prodávat se zboží, na straně druhé.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

nákupní třída

nákupní třída | Foto: Jan Rosenauer

Přes značné obavy obchodníků začal předvánoční prodej v Německu úspěšně. Obavy vyvolal hlavně úmysl nové vlády kancléřky Merkelové, zvýšit od roku 2007 DPH o 3 %. Němci ale prozatím nehodlají šetřit.

A obchodníci je v tom podporují: letos nabízejí opět mimořádné slevy, ještě pestřejší výlohy než vloni a mimořádnou otevírací dobu. V sobotu např. až do půlnoci. Podobný tah se jim vyplatil už minulý měsíc, kdy Noc dlouhých obchodů v Berlíně využilo 750 000 zákazníků.

"Myslím," říká Folker Hellmeyer z Brémské zemské banky, "že prosinec je dobrý měsíc a to se odrazí zcela jistě také na bankovním indexu; jde navíc o to, že Německo je atraktivní investiční destinací."

Pozitivní spotřebitelská nálada v Německu se také odráží na růstu bankovního indexu. Za celý letošní rok stoupl DAX o 24 %, to je nejvyšší nárůst za posledních osm let. V roce 1997 stoupl DAX o rekordních 47 %, naopak jako černý rok se zapsal 2002, kdy národní bankovní index klesl o 44 %. Pro srovnání japonský Nokkei letos vede: vzrůst o 40 %, americký Down Johns jen 3 %.

Obchodníci věří, že se jim letos podaří nejméně dosáhnout zisku jako vloni. Fakta z minulého roku vypadají takto. Každý třetí Němec nakoupil k Vánocům dárky za 200-1 000 eur. Dohromady se pod vánočními stromky objevily dárky za cca 70 miliard eur. Nejčastěji šlo o mobilní telefony, digitální fotoaparáty, MP3, přehrávače a plazmové monitory.

Poprvé v novém tisíciletí se tak zastavil propad předvánočních nákupů. Oproti roku 2003 se plácli Němci přes kapsu a utratili o miliardu více. Zavděk brali i dárkovou klasikou: parfémy, hodinky, bižutérii, oblečení.

Toho se nejvíce pod stromečkem obávali teenageři, protože něco takového nepovažují za dárek. Naopak nový mobil, nebo nějaká ta bankovka je vítaná. Průzkumy ukazují, že dospívající Němci mají slušné dluhy; nadělají si je většinou provozem mobilních telefonů.

David Šťáhlavský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme