Unikátní pohled do ateliérů českých umělců.
Kde tvoří výtvarník
Pasta Oner?
PRAHA — Místa, kde vznikají díla současných českých umělců, jsou rozmanitá stejně jako jejich výtvory. Ateliéry mají v bývalých továrnách, ale třeba i v obýváku. Většinu z těch míst spojuje vůně ředidla, barev nebo zvuk brusky. Server iROZHLAS.cz připravil další fotografický seriál. Po pracovnách ministrů a spisovatelů se pomocí 360stupňové kamery vydal do ateliérů současných českých umělců. Seriál startuje pohledem do dílny Pasty Onera.
„Pasta Oner? Jděte tímhle vchodem a hledejte zlatý lízátko,“ zní odpověď na otázku, kudy do ateliéru známého umělce. Průkopník českého graffiti a street artového umění, výtvarník, jehož občanské jméno zní Zdeněk Řanda, tvoří v areálu vysočanské Pragovky. Tu tvoří desítky bývalých průmyslových hal a budov, kde společnost Praga roky vyráběla vojenská a nákladní auta.
„Jste tady ve chvíli, kdy tu mám dvouleté výročí,“ říká devětatřicetiletý umělec v jedné z pronajatých místností. Do ateliéru v bývalé továrně se přestěhoval poté, co mu ten starý byl malý.
„Potřeboval jsem nutně větší prostory. Rozhodil jsem sítě, ale trvalo to déle než rok, protože prostoru tohoto typu je v Praze strašně málo,“ vzpomíná Oner, který ještě před dvěma lety tvořil solitérně v podkroví činžovního domu na pražských Vinohradech. „Bylo to sice krásný romantický místo, nicméně tam nevzniká žádný komunitní život, žádný propojování lidí. Byl jsem úplně mimo,“ popisuje výtvarník.
Proto se přestěhoval do areálu Pragovky, kde historicky ateliéry byly. Oner podle svých slov patří k první vlně nových rezidentů, kteří se v bývalé továrně objevili. A místo si pochvaluje – jeho dílo je prý přímo v centru dění. Konají se tady bazary, veletrhy, různé eventy, akce otevřených dveří jako Kolben open, festival Barista roku nebo je tu i skrytý skatepark, který má na starosti český skateboardista Maxim Habanec. A v neposlední řadě hostí Pragovka několik výstav v tamních galeriích.
„Potkávám se s umělci, navíc jsou tady výstavní prostory, otevřela se tu kavárna, což je vždycky zásadní věc pro jakýkoli komunitní život. Kdykoli tady jsem, tak si tam dám kafe,“ pochvaluje si s tím, že v bývalé továrně má i technologické zázemí. „To je v Praze naprosto výjimečné,“ dodává.
Pro virtuální prohlídku otáčejte kurzorem v prostoru:
Polovinu svého času nicméně Oner dělí mezi vlastní tvorbu a administrativu. „Tradiční představa o umělci je, že sedí v ateliéru a kreslí si obrázky. Jednou za čas přijde galerista, pár obrázků si vezme, některý prodá, některý vystaví, pak je prodá, neprodá. Takhle to v Čechách nefunguje nebo prakticky minimálně,“ říká.
Velká část jeho práce je proto ryze manažerská činnost – od setkávání se s klienty, domlouvání výstav až po vyřizování veškeré korespondence. Do toho řídí Oner pětici lidí, která tvoří jeho nejužší tým. „Průměrně jsem tady v ateliéru tři až pět hodin denně,“ uzavírá.
Všechny díly virtuálních prohlídek:
- Pasta Oner
- Krištof Kintera
- Roman Týc
- Jiří Kovanda
- Josef Bolf
- Julius Reichel
- Ira Svobodová
- Jakub Špaňhel
- Jana Vojnárová
- Joska Skalník
- Vladimír Strejček