Za kráter v Dejvicích ražba metra nemůže, shoduje se Metrostav s primátorem

Místo propadu vozovky na Evropské třídě v Praze si dnes ráno přijel prohlédnout primátor hlavního města Bohuslav Svoboda. Ten si stejně jako firma Metrostav nemyslí, že by propad vozovky v místě nad ražbou prodloužení metra A s budováním tunelu přímo souvisel. Policie místo kvůli bezpečnosti uzavřela. Kvůli tomu se od včerejška zkomplikovala doprava na mezinárodní letiště, dnes ráno pak také příjezd lidí z okolních měst do práce.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zabetonovaný propad vozovky v Dejvicích

Zabetonovaný propad vozovky v Dejvicích | Foto: Ondřej Bouda

Podle Bohuslava Svobody je podezření, že za propad vozovky v Dejvicích může stavební firma Metrostav, která pod vozovkou razí metro, nepravděpodobné.

„V tuto chvíli souvislost s ražením tunelu považujeme za nepravděpodobnou. Razicí štít je o kus dál, než je tento propad. Celá štola je bez jakékoli poruchy, není tam žádný písek, žádné bláto. Všechny tlakové zkoušky navíc dopadly normálně,“ míní Svoboda a dále vysvětluje:

Přehrát

00:00 / 00:00

Hosty Ranního interview na Radiožurnálu byli primátor hlavního města Prahy Bohuslav Svoboda a technický odborník firmy Metrostav František Polák

„Z průzkumů, které se dělaly, zřejmě vyplývá to, že v podloží byla kaverna, dutina, která tam byla po léta, která pracovala tak, jak tyto dutiny pracují. Teď v rámci nějakého přívalového deště tam přiteklo vody víc, podloží se hnulo. Shora to bylo přemostěné silnicí a všemi těmi pláty, co pod tou betonovou silnicí jsou, a to se prolomilo a dutina se otevřela.“

Podle technického odborníka firmy Metrostav Františka Poláka lze souvislost mezi kráterem a ražbou metra stoprocentně vyloučit. „Tunel metra není nijak poškozen. Zemina, která nahoře chybí, by se při klasickém propadu musela objevit v tunelu. To se nestalo,“ říká s tím, že metoda, kterou je prodloužení trasy metra A budováno, takové propady přímo vylučuje.

„Tunel je samozřejmě permanentně měřen a žádné deformace se v jeho konstrukci nestaly. Je jako nový, není mu vůbec nic.“

Metrostav ještě včera svaloval vinu za propad vozovky na místní porušení kanalizace. Přesný původ kráteru je ale stále neznámý. „Během noci jsme provedli kamerové zkoušky kanalizace a je v pořádku,“ potvrzuje Polák.

Bánští inspektoři pochybení zatím nezjistili

„Bezprostředně po ohlášení propadu organizací Metrostav provedli bánští inspektoři v neděli v odpoledních hodnotách ohledání místa a zajistili provozní dokumentaci k ražbě podzemního díla, čili věc je v šetření,“ uvádí Bohuslav Machek ze Státní báňské správy.

Policie, statik i experti hledají příčiny propadu silnice nad tunelem metra

Číst článek

„Z předběžných výsledků ohledání místa mohu pouze potvrdit, že nedošlo k zavalení ani k deformaci raženého podzemního díla. Zároveň nedošlo k jakémukoli porušení stability vyražené části podzemního důlního díla. Nebyly zjištěny žádné závady a nedostatky v technologii ražení a propadem vozovky nebyla ohrožena bezpečnost a zdraví zaměstnanců obsluhujících razící štít.“

Jakákoli ražba podzemního díla je podle Machka vždy spojená s určitými riziky. „Známe případy v souvislosti s ražbou tunelu Blanka,“ poznamenává.

Doprava v místě kolabuje

Propadlá vozovka vážně komplikuje dopravu na západním okraji Prahy. Narušeno je spojení s mezinárodním letištěm, s obtížemi musí počítat i lidé, kteří jedou do práce z Kladna, Slaného a dalších přilehlých míst.

„Zatím se předpokládá, že náprava poškození silnice a hlavně průzkum celého okolí, jestli se někde něco podobného nevyskytuje, by mohlo trvat tak zhruba týden, čili za týden by mohla být doprava obnovena v celém rozsahu,“ věří primátor Bohuslav Svoboda.

„Dutina je zaplněná betonem, který už je ztuhlý, takže riziko, že by do toho znovu napršelo, už je vyloučeno. Situace by se neměla zhoršovat.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem Ozvěn dne na Radiožurnálu byl Bohuslav Machek ze Státní báňské správy

Do běžného provozu by se proto už brzy mohly vrátit tramvajové spoje.

„Dnes v poledne by se mělo rozhodnout o tom, zda budou moci tramvaje jezdit aspoň do centra, protože pravá kolej, pravá strana vozovky není žádným způsobem propadlou silnicí zatížena,“ uvádí Svoboda.

Pro auta a autobusy by měla být Evropská třída zase volná do konce týdne. „Momentálně je to stabilizováno, je to zaplombováno betonem, a pokud další průzkumy neukážou, že je tam poruch víc, tak si myslím, že by doprava mohla být do týdne obnovena,“ potvrzuje technický odborník firmy Metrostav František Polák.


Místo propadu nedaleko křižovatky ulic Evropská a Horoměřická

Klára Bílá, Matěj Skalický, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme