Olympijské parky v Česku navštívil milion lidí. Do budoucna se plánují další
Nabídnout lidem místo, kde mohou společně na dálku povzbuzovat sportovce a radovat se z jejich úspěchů. Ale také místo, kde se sami fanoušci mohou hýbat a aktivně si užít nejeden den. To byla představa, se kterou Český olympijský výbor vymyslel projekt Olympijských parků. A jeho tvůrci jsou velmi spokojení s tím, jak se vydařil na čtyřech místech v Česku v době her v brazilském Riu.
První olympijský park fungoval už na Letné při hrách v Soči, ale čtveřice těch letošních (v Ostravě, Pardubicích, Plzni a hlavně na Lipně) trhala rekordy. V souhrnu olympijské parky navštívil jeden milion lidí.
Hlavně na Lipensku bylo vše opravdu velké, i s přínosem pro tamní obce. Jestli se to nějak negativně dotklo přírody, třeba Čertových proudů, kde kvůli raftům teklo devětkrát více vody než obvykle, zkoumají ochránci. Libor Weiter ze Správy Chráněné krajinné oblasti Blanský les zní však docela klidně.
ČOV plánuje olympijské parky v Česku i pro hry v Pchjongčchangu. Může jich být až dvacet
„Byla to akce, která trvala omezenou dobu. Těžko srovnávat takovou akci s celosezonní změnou průtoku v korytě. Je to úplně jinačí, než když tam ta voda půjde celou rozmnožovací sezonu.“
Olympionici také důrazně odmítají, že se právě kvůli nim vykácel les v Lipně nad Vltavou.
„Už v roce 2012 byl schválen územní plán a byla tato demolice připravena. Abychom neničili louku, tak jsme přišli sem. Absolutně odmítáme, že by se kvůli nám pokácel jediný strom,“ říká šéf Českého olympijského výboru Jiří Kejval.
Koncept Olympijských parků si na Českém olympijském výboru velmi pochvalují a marketingový ředitel Marek Tesař jich plánuje pro zimní olympiádu v korejském Pchjongčchangu 15-20, ale o hodně menších – po celém Česku.
„Klidně to můžou být malinkaté parky, kde bude třeba pět šest sportů, které se v té dané lokalitě nabízejí,“ říká Marek Tesař.
O pořadatele přitom nemá nouzi.
„Se spoustou organizátorů jsme v kontaktu. Je to otázka následujícího roku, kdy to budeme ladit,“ dodává marketingový ředitel.
Projekt olympijských parků je dokonce tak úspěšný, že ČOV dostal grant z programu Erasmus Plus a plánuje předat své zkušenosti do dalších sedmi zemí.