Povodí Moravy získalo povolení pro další fázi protipovodňových úprav v Olomouci

Státní podnik Povodí Moravy získal stavební povoleni na druhou část čtvrté etapy protipovodňových opatření na jihu Olomouce, která naváže na první fázi úprav v této části města, která byla v pátek slavnostně dokončena. Povodí Moravy už připravuje projekt a majetkoprávní vypořádaní, stavba druhého úseku čtvrté etapy by mohla začít v roce 2027.

Olomouc Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Řeka Morava (Ilustrační fotografie)

Řeka Morava (Ilustrační fotografie) | Foto: Michal Sladký | Zdroj: Český rozhlas

Náklady zatím nebyly vyčísleny. Novinářům to v pátek řekl investiční ředitel Povodí Moravy Tomáš Bělaška. Čtvrtá etapa protipovodňových opatření bude chránit jižní zástavbu Olomouce, především městských částí Nový Svět a Nemilany. Rozdělena je na části A a B, dnes byl dokončen úsek A.

2:37

‚Přijdeme o tůně, ryby se nebudou mít kde schovat.‘ Holešovští rybáři se bojí úprav koryta Rusavy

Číst článek

„Na etapu B jsme nedávno získali stavební povolení a v tuto chvíli zpracováváme prováděcí a zadávací dokumentaci na stavbu,“ uvedl Bělaška. Povodí Moravy bude řešit také majetkoprávní vypořádání, jelikož pro část B bude muset vykoupit pozemky i od soukromých vlastníků. Chystaná část B čtvrté etapy protipovodňových úprav se týká levého břehu řeky Moravy.

Zahrnuje vybudování takřka dva kilometry dlouhého zemního valu kolem Nového Světa, obtokového ramene a mostu pod železniční tratí. Stavba mostu bude podle Bělašky techniky i organizačně náročná. „Musíme se potkat s výlukami na trati. Vybudujeme tam tzv. inundační most, díky kterému budou moci být převáděny vyšší průtoky až 90 kubíků vody za sekundu. Nynější železniční most tvoří jakýsi špunt a při extrémních povodních způsobuje zpomalování odtoku vody z intravilánu města, což není žádoucí,“ řekl Bělaška.

Výstavba i výsadba

Stavba protipovodňové ochrany Olomouce si dosud vyžádala investice za 1,5 miliardy korun, z toho 170 milionů korun připadlo na právě dokončenou etapu. Tento projekt zahrnoval zvýšení hráze u čistírny odpadních vod, revitalizaci pravého břehu Moravy v délce 1171 metrů, napojení odstavného ramene Moravy, opatření na odlehčovacích stokách a dešťové kanalizaci i přeložku kanalizace.

Součástí bylo vybudování vedlejších koryt, úpravy terénu i výsadba dřevin. Stavba navázala na dokončené protipovodňové úpravy od mostu ve Velkomoravské ulici po železniční most na Nových Sadech. V roce 2022 stavbaři dokončili část u centra města. Investice za 730 milionů korun zahrnovala stavbu dvou mostů, hrází a protipovodňových zdí i rozšíření koryta řeky Moravy a nábřeží.

3:24

Za čtvrté znečištění řeky Doubravy může průmyslová činnost, říká inspekce. Dříve byl původ přírodní

Číst článek

Město s Povodím Moravy chystá poslední část protipovodňových opatření, která mají v severní části města ochránit Letnou, Lazce, část Hejčína, Černovír a okolí Klášterního Hradiska. Příprava je podle primátorova náměstka Tomáše Pejpka (ProOlomouc) na začátku. „Proběhla architektonická soutěž a dokončujeme zadání podrobné technické studie,“ řekl novinářům Pejpek, podle kterého příprava a stavba protipovodňové ochrany v severní části Olomouce zabere několik let.

Po dokončení všech částí protipovodňové ochrany bude Olomouc zabezpečena na průtok v řece Moravě až 650 metrů krychlových za sekundu, což odpovídá 380leté vodě.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme