Bude obecní policie dál měřit rychlost?
Ministr vnitra Ivan Langer bude usilovat o to, aby městská policie mohla dál měřit rychlost na silnicích. Této pravomoci by totiž strážníky zbavil nový zákon o policii, který před pár dny v předprázdninovém chvatu schválili poslanci. Obcím ale vadí, že nakoupily radary, které by teď nepotřebovaly.
Měření rychlosti zabírá strážníkům zbytečně moc času, tak argumentují někteří zákonodárci. Podle nich v momentu, kdy stojí u silnic, chybí tam, kde jsou potřeba. Předseda KSČM Vojtěch Filip říká: "Spor se vyhrotil na měření rychlosti, kdy polovina času městské policie je věnovaná právě tomu. A druhá polovina času na bezpečnost občanů při odchodu z divadla, z kina, když jdou na procházku, na bezpečnost dětí na hřištích. Myslím si, že to městská policie nezvládá a republiková policie už takovou odpovědnost nemá."
Šéf resortu vnitra Ivan Langer (ODS) ale dál chce, aby reforma policie pro strážníky neznamenala konec možnosti měřit rychlost. O vrácení zákona zpět Poslanecké sněmovně teď bude jednat se senátory: "Chci je požádat, aby ponechali pravomoci městským policiím a společně s námi pracovali na koncepčním novém pojetí postavení obecních a městských policií."
Ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL) by městské a obecní policii pravomoc kontrolovat rychlost také nechal: "Jakýkoliv nástroj, který vede k tomu, že se bude jezdit bezpečněji na silnicích a zejména v obcích, kde přebíhají děti, za to stojí. Když budou řidiči vědět, že tam obecní policie měří, tak už jenom ten psychologický efekt. Zachrání-li to jeden jediný lidský život, stojí to za to."
Podle místopředsedy ČSSD Bohuslava Sobotky jsou změny současného systému nutné, ani podle něj by ale strážníci přijít o možnost měřit rychlost neměli: "Možná nezůstane zachována původní formulace, která znemožňuje obecní policii rychlost měřit. To by byla chyba. Na druhou stranu bude nutná lepší spolupráce mezi státní a obecní policií."
Starostové argumentují tím, že nebezpečné úseky znají strážníci nejlépe a ví, kde by měli rychlosti měřit. Śéf pražské městské policie Vladimír Kotrouš spočítal, že měření rychlosti zabírá strážníkům asi desetinu pracovní náplně. Poté, co tuto pravomoc získali, podle něj nehodovost v hlavním městě výrazně klesla: "V Praze se snížila nehodovost o 40 %. Můžeme konkretizovat úseky, jak na tom byla nehodovost před nasazením strážníků na daném úseku a po jejich nasazení."
Pokud by strážníkům zůstala pravomoc měřit rychlost, podle vedení ministerstva dopravy by měly peníze vybrané na pokutách patřit státu. O předloze teď tedy budou rozhodovat senátoři.