Od 1. května 2025 se mění pravidla pro placení rozhlasového poplatku. Více informací zde.

Současní třicátníci: Sebevědomí, ohled na budoucnost a třetina bez partnera

Možný diktát televizního programu ignorují, stejně jako letáky ve schránkách. Reklama jako taková jim je také cizí. Jsou sebevědomější a bohatší. Z některých možná budou milionáři. Současnou generaci třicátníků zmapoval průzkum MediaCom pro UniCredit Bank. Do šetření se zapojilo 2600 mladých Čechů.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Úspěch, neúspěch

Úspěch, neúspěch | Foto: stock exchange

Lidí, kteří žijí třetí dekádu svého života, je v Česku milion sedm set tisíc. Žijí hlavně ve větších městech, vydělávají zhruba 40 tisíc hrubého a myslí na budoucnost. Navíc se nebojí investovat.

„Bydlení byla první zásadní investice, kterou jsem v životě udělal a vycházel jsem z toho, že to je to, co vydrží nejdéle, a zároveň mi to přináší nejvyšší stupeň uspokojení,“ říká pětatřicetiletý podnikatel Petr Doležel. Podle výsledku průzkumu je typický třicátník. Na bydlení si prý vzal hypotéku, kterou už splatil.

Přehrát

00:00 / 00:00

O průzkumu zaměřeném na třicátníky natáčela redaktorka Klára Bílá.

Více než sedm procent třicátníků, jak průzkum praví, se však nechce zadlužit vůbec. Typický třicátník proto část svého výdělku posílá hlavně na spořící účty.

„Protože ví, že je kdykoli může vyzvednout. Je hodně inovativní a jak se říká online, to znamená, že veškeré služby objednává po internetu, snaží se platit po internetu. Tato generace, když má volné prostředky, tak v omezené míře investuje třeba do akcií nebo dluhopisů,“ popisuje další charakteristiky Petr Plocek z Unicredit bank.

Průzkum říká, že ideální třicátník má až půlmilionové úspory. Je také náročný k sobě i ke svému okolí a sebevědomější než dřívější generace.

Jenže, jak upozorňuje sociolog Marcel Tomášek, realita může být trochu jiná.

„Obzvláště vzhledem k té změněné situaci řekněme od roku 2008, 2009 ten statistický výzkum neintegruje tyto kvantitativně těžko pojmutelné změny v reálné situaci a na pracovním trhu,“ řekl.

Další výledky průzkumu o třicátnících říkají například, že papírové noviny u nich uvidíte stále méně, protože informace si chtějí hledat sami a hlavně na internetu, nebo že zhruba třetina této generace je bez partnera.

Klára Bílá, Vojtěch Kouřímský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme