Českým cestovním kancelářím stále chybí letadlo na dlouhé trasy
Řadu hodin navíc stráví v letadle klienti českých cestovních kanceláří, kteří poletí v zimní sezoně do některé ze vzdálených exotických destinací, jako jsou Kuba, Mexiko nebo Dominikánská republika. Na českém trhu totiž oproti loňským slibům cestovních kanceláří opět nebude k dispozici dálkové letadlo. Menší stroj, který využívají na charterových linkách, absolvuje cestu s mezipřistáními, které dobu letu prodlužují.
Dálkové letadlo chybí na českém trhu už dva roky. Klienti cestovek se tak musí spokojit s přepravou menšími Boeingy 737 určenými na kratší tratě.
„Vyhodnotili jsme si využití tohoto letadla jako nejvýhodnější z ekonomického pohledu. Odráží se to v cenách zájezdu, které jsou tak výhodnější,“ vysvětluje marketingový ředitel Čedoku Tomáš Brejcha.
Českým cestovním kancelářím stále chybí letadlo na dlouhé trasy. Detaily zjišťoval Tomáš Medek
Menší letadla ale nejsou schopná dolétnout bez mezipřistání do Mexika nebo Thajska. Cestovní kanceláře také někdy používají stejné letadlo pro obsluhu více destinací, což znamená další zastávku na cestě. Příkladem je třeba Zanzibar.
„Tam se to proti pravidelným linkám prodlouží o pět až šest hodin, protože letadlo letí nejprve do Hurgady, potom do Mombasy a teprve pak na Zanzibar. Často se stávalo v minulých sezónách, že ještě mezipřistávalo například v Budapešti, to znamená, že let opravdu pohodlný nebyl,“ přiznává místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež.
Podle Vlaďky Dufkové z letecké společnosti Travel Service nasazení typu letadla odpovídá požadavku cestovních kanceláří.
„Smlouvy na zajišťování letecké přepravy s cestovními kancelářemi jsou podepsány a zůstáváme u Boeingu nové generace 737 verze 800. Velké letadlo je pro cestovní kanceláře těžké obsadit, trh je zde velmi malý. Na dálkové lety nasadíme nejnovější letadla s novým interiérem, s lepší konfigurací sedaček,“ popisuje Dufková.
Některé kanceláře raději volí běžné linky
Třeba cestovní kancelář Fischer se ale na základě průzkumu mezi klienty rozhodla, že dovolenkáře bude do exotických destinací vozit raději běžnými linkami aerolinek.
„Ukázalo se, že pro klienty cestování právě do destinací jako je Karibik nebo Asie, kdy musejí několikrát během letu přistávat na dotankování, není typem cestování, který by od nás chtěli a očekávali. Proto jsme se rozhodli, že takové služby nebudeme využívat. I ceny, které je možné získat u renomovaných dopravců na pravidelných linkách, jsou srovnatelné s cenami na charterových letech,“ říká Dan Plovajko z cestovní kanceláře Fischer.
Mezi hlavní důvody, proč dálkové letadlo na české trhu stále chybí, tak patří slabší poptávka a tedy problém prodat větší sedačkovou kapacitu a také neschopnost největších cestovních kanceláří dohodnout se na společném užívání velkého letadla.