Čínská ekonomika zpomaluje už sedm čtvrtletí po sobě
Hrubý domácí produkt Číny se ve třetím čtvrtletí zvýšil ve srovnání se stejným obdobím loni o 7,4 procenta. To je nejméně od začátku roku 2009. Ve druhém čtvrtletí to bylo o 7,6 procenta.
Letošní růst čínské ekonomiky je podle listu Financial Times nejnižší od roku 1999. Čínská ekonomika je postavena na exportu, takže zpomalení hodně souvisí s vývojem za hranicemi Číny.
Jednou z příčin je přetrvávající krize v eurozóně a také snížení poptávky v USA, které patří k hlavním odběratelům čínského zboží.
Dalším důvodem je, že se zpomalují investice do čínské infrastruktury a domácí trh stále nespotřebovává tolik, aby čínská ekonomika nestála jen na exportu. Čínská vláda stanovila, že hospodářský růst by měl dosahovat alespoň 7,5 procenta. Poprvé od finanční krize se tak stalo, že růst byl nižší.
Čínské úřady ale zveřejnily i další údaje o vývoji ekonomiky, které nevypadají špatně. Průmyslová výroba se v září meziročně zvýšila o 9,2 procenta, v srpnu to přitom nebylo ani 9 procent. Růst tak byl vyšší, než ekonomové čekali. Zvýšily se také maloobchodní tržby. To naznačuje když ne zlepšení výkonu celé čínské ekonomiky, tak alespoň její stabilizaci.
Dopady čínského zpomalení pociťují i ve světě
Zpomalení čínské ekonomiky pociťují i dodavatelé surovin z jiných částí světa, kteří vydělávali na obrovském stavebním boomu v Číně. Například Austrálie jako dodavatel železné rudy pro ocelárny. Ceny oceli klesají, právě Čína je svou obrovskou spotřebou vytáhla nahoru. Největší výrobce hliníku - americká Alcoa - vykázala ztrátu, když se snížila poptávka z Číny.
Čína je také největším odbytištěm mladoboleslavské Škodovky, podíl na celosvětovém odbytu značky je zhruba 25 procent a hlavně díky Číně se zatím zvyšoval celkový prodej škodovek. I to se teď může změnit, přitom příští rok se nabídka automobilky má rozšířit o vozy Rapid a Yeti. Nejvíce se v Číně prodávají octavie. Očekává se pokles zájmu Číňanů o luxusní zboží a cestování.