Ekonomické informace 19. 3. 2007
Na výstavbu silnic a dálnic by měl stát získat asi 35 miliard korun z prodeje části svého podílu v elektrárenské společnosti ČEZ. Dnes o tom bude rozhodovat vláda. Česká koruna jde nahoru. Skupina poslanců navrhuje, aby se půjčky vinařům na výsadbu a obnovu vinic změnily na nenávratné dotace. Přes 25 miliard korun už vyplatil Fond pojištění vkladů klientům zkrachovalých bank.
Na výstavbu silnic a dálnic by měl stát získat asi 35 miliard korun z prodeje části svého podílu v elektrárenské společnosti ČEZ. Dnes o tom bude rozhodovat vláda. Ze čtyř možných variant prosazuje ministr financí Miroslav Kalousek návrh na privatizaci sedmi procent akcií, a to přes kapitálový trh. Ministr průmyslu a obchodu Martin Říman to vidí podobně. Stát by podle něj měl umožnit, aby se o tyto akcie mohl ucházet i samotný ČEZ.
Česká koruna jde nahoru. Prolomila psychologickou hranici 28 korun za euro a ekonomové očekávají, že si dobře povede i v tomto týdnu. Koruna bude podle analytika Raiffeisenbank Aleše Michla s největší pravděpodobností posilovat dál
Skupina poslanců navrhuje, aby se půjčky vinařům na výsadbu a obnovu vinic změnily na nenávratné dotace. Návrh příslušné novely zákona o vinohradnictví a vinařství už předložili sněmovně. Tuzemští vinaři rozšířili před vstupem do EU s podporou státu vinice o zhruba 7000 hektarů. Splácení půjček by je podle ředitele Vinařského fondu Jaroslava Machovce znevýhodnilo a zhoršilo jejich konkurenceschopnost.
Přes 25 miliard korun už vyplatil Fond pojištění vkladů klientům zkrachovalých bank. Podle údajů Fondu jich bylo 319 tisíc. Banky, které musí do fondu ze zákona přispívat, zaplatily od roku 1994 na příspěvcích 28 miliard korun.
Akcie společností ECM a Pegas Nonwovens se ode dneška zařadí do hlavního indexu pražské burzy PX. Jejich podíl ale bude velmi malý. V indexu je nyní devět nejkvalitnějších akcií burzy, největší zastoupení mají společnosti ČEZ a Erste Bank.
Čína chce konkurovat dvěma největším světovým výrobcům velkých dopravních letadel. Vláda už dala zelenou založení firmy, která bude letadla vyrábět. Čína by tak vstoupila na trh, který si dosud rozdělují americký Boeing a evropský Airbus. Osobní letecká doprava v Číně roste v posledních letech dvoucifernými čísly ročně. Podle odhadů Airbusu bude Čína během příštích 20 let potřebovat asi 2600 nových letadel.