Nařízení vzhledu podpisového vzoru může oslabit bezpečnost účtu
Část tuzemských bank klienty omezuje při volbě ochranných prvků pro zabezpečení svého účtu. Například Poštovní spořitelna a ČSOB nedovolují svým klientům zvolit si jakýkoliv podpisový vzor.
"Musí to být skutečné jméno. To, co je uvedno v matrice. Nepřipouští se nějaké křížky, kolečka, nějaké úplně cizí jméno nebo něco podobného," potvrzuje Denisa Salátková z Poštovní spořitelny. Ve smluvních podmínkách má tento bankovní ústav tedy zakotveno ustanovení, že vzorem může být jen pravé příjmení klienta, doplněné případně o jeho jméno.
O náležitosti a to jestli je podpisový vzor vůbec třeba se zajímal Martin Drtina
Problémem je to například u žen, které si zasvobodna u banky otevřou účet. V den sňatku po změně příjmení představuje jejich podpisový vzor automaticky porušení smlouvy.
"Jakmile dostane žena nový občanský průkaz, je nutné dojít do banky, kde proběhne nová idenifikace a získá nový podpisový vzor, " potvrzuje regulérní postup změny podpisového vzoru Pavla Hávová z ČSOB. V rámci tohoto podpisového vzoru může klientka vedle nového příjmení uvést i své původní příjmení za svobodna.
Patrik Nacher ze serveru bankovnipoplatky.com taková omezení odmítá. Doporučuje tedy, aby se alespoň podpisový vzor co nejvíce odlišoval od běžně používané signatury, dohledatelné z veřejně přístupných databází.
„Z mého pohledu je to přežitek, stejně jako razítko třeba. Dnešní technologie umožňuje například pomocí PINu zajistit tu bezpečnost lépe,“ dodává Patrik Nacher.
Jsou ale u nás i banky, které nejenže žádnými pravidly podpisový vzor nesvazují, ale dokonce žádný po klientech ani nevyžadují, potvrzuje Tomáš Kofroň z Raiffeisenbank:
„Drtivá většina našich klientů využívá internetové bankovnictví, a proto podpisový vzor mít nemusí. Při jakékoliv operaci na přepážce se jako autorizační prvek užívají elektronické prostředky jako například SMS zaslaná na mobil klienta.“