Neuromarketing pomáhá obchodníkům odhadnout potřeby zákazníka
Maloobchodníci v Česku jsou nadále pod tlakem, jejich pozice se ale postupně lepší. Potvrzují to i nejnovější statistiky. Podle nich se maloobchodní tržby v dubnu meziročně zvýšily o 2,7 procenta. Tahounem přitom byli opět prodejci aut. Mnozí další pokulhávají. Mohla by jim ale pomoci technika neuromarketingu, při které se sleduje mimo jiné i mimika těla a reakce zorniček potenciálního zákazníka na nabízené produkty.
„Jedná se o výzkumné metody, které tady doposud nebyly. Umožňují nám více a lépe porozumět spotřebiteli. Neuromarketing je metoda, jak poznat to, co si lidé mnohdy ani sami neuvědomují, protože impulsů je tolik, že je od sebe ani nedokážou rozlišit nebo nedokážou říci, že to či ono je to, co rozhodlo,“ vysvětluje vedoucí kvalitativních služeb společnosti GfK, která je konzultantem v oblasti maloobchodu, Ondřej Herink.
O neuromarketingu mluvil na Rádiu Česko Ondřej Herink, vedoucí kvalitativních služeb společnosti GfK
„Sledujeme například lidské oči, dráhu zraku, oční kamerou. Víme tak, na co se člověk kouká, jak dlouho a jak často se zrakem na daný předmět vrací. Současně pomocí čelenky, která má EEG senzory, měříme mozkovou aktivitu. Dokážeme tak říci, že se člověk podíval na obrázek, produkt nebo nadpis, a vzbudilo to v něm nějakou reakci. Vzbudilo to v něm emoci a ideálně o tom začal i přemýšlet,“ uvádí Herink a pokračuje:
„Jsou to tedy metody, které pomáhají obchodníkům v nabídkách spotřebiteli. Dokážeme totiž lépe rozpoznat, jaké impulsy na člověka působí. Které vizuální podněty se mu líbí, které ho dokážou vzrušit nebo zklamat.“
Kromě zraku a EEG se měří například kožní odpor, protože i kůže reaguje na vzrušení. Měří se teplota, protože dochází k menšímu zahřátí při rozrušení. Měří se i srdeční tep.
Podle Herinka se musí měřící metody rozumně kombinovat.
„To, že více rozumíte zákazníkovi znamená, že mu dáváte více to, co chce, co se mu líbí, co ho zajímá. Důvod není samozřejmě nezištný, chceme to prodat. Ale daleko lépe dokážeme prodat věc, která odpovídá potřebám nebo tužbám zákazníka,“ dodává Herink.