Výprodeje jsou tu. Obchodníci lákají na velké slevy, málokdo jim ale věří
V Česku začaly velké povánoční výprodeje. Někteří obchodníci lákají tento týden zákazníky až na 80procentní slevy. Lidé levněji nakupují hlavně elektroniku, hračky a sezónní oblečení. Téměř 80 procent lidí ale prodejcům nevěří, že zlevní tak, jak slíbili. Vyplývá to z exkluzivního průzkumu společnosti Median pro Český rozhlas.
Velké slevy, barevné plakáty a údajně nižší ceny než před Vánoci, tak budou od pondělí vypadat zřejmě téměř všechny obchody v Česku. Obchodníci totiž začínají s vánočními výprodeji.
„Na povánoční slevy určitě čekám, protože je to samozřejmě výhodnější. Nakoupím asi oblečení, možná nějaké knížky a trochu elektroniky,“ říká jeden z mužů v pražských ulicích.
Povánoční výprodeje začínají. Obchodníci lákají na obří slevy, většina lidí jim ale nedůvěřuje. Téma pro Barboru Kladivovou
Obchodníci při slevových akcích po Vánocích chtějí nejen nalákat zákazníky zpátky do obchodů, ale zbavit se i sezónního zboží a připravit si prostor pro nové kolekce.
Podle průzkumu společnosti Median pro Český rozhlas na povánoční výprodeje čeká skoro každý druhý člověk.
„Slevy nevyužívají lidé, kteří jsou úplně nejchudší, ale lidé, kteří jsou ve středně příjmovém pásmu. Nejchudší lidé si na slevy nemůžou dovolit čekat, protože věci nahrazují ve chvíli, kdy už jsou nepoužitelné,“ vysvětluje Daniel Prokop ze společnosti Median.
Většina lidí obchodníkům nevěří
Zároveň ale z průzkumu vyplynulo, že téměř 80 procent lidí nevěří obchodníkům, že věci zlevní o tolik, kolik třeba před Vánoci slibovali.
„Lidé jsou trošku skeptičtí k výši těch slev. Berou to jako maximální výši, která může platit pro jeden produkt, ale nevěří tomu, že avizované slevy mohou platit pro většinu sortimentu,“ dodává Prokop.
Ukázala to už výprodejová akce před Vánoci, takzvaný Černý pátek. Přestože někteří internetoví prodejci deklarovali až 80procentní slevy, ceny výrobků tak hluboko nepadaly. Podobně se chovají i kamenné obchody, říká právník spotřebitelského centra dTest Miloš Borovička. A dodává, že by lidé měli při výprodejích nakupovat s rozumem.
„Velmi často se stává, že před Vánoci bylo zboží zdraženo nebo že jsou na obchodech falešné cedule. Když začnete trochu hledat, tak zjistíte, že 80procentní slevu nenajdete na téměř nic nebo vůbec nic,“ poukazuje Borovička.
Nepoctivost i chybějící cenovky
Jestli prodejci dodržují slevy, kontroluje každý rok Česká obchodní inspekce. Výsledky kontrol slev ze začátku letošního roku ale dobrou vizitku obchodníkům neudělali. Z 1200 kontrol našli inspektoři pochybení u 800 obchodníků.
Nejčastěji prodejci chybovali tím, že jim u zlevněného zboží chyběla cenovka s konečnou cenou. Druhým nejčastějším prohřeškem byla nepoctivost. U pokladny tak zákazníci za zboží nezaplatili stejnou cenu, jaká byla uvedená na regálu obchodu.
„U zboží ve slevě spotřebitelům doporučujeme, aby kontrolovali, že cena na regálu odpovídá ceně u pokladny. A na případně nesrovnalosti okamžitě upozornili obsluhu,“ radí mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich.
„Také na zboží ve slevě se samozřejmě vztahuje dvouletá záruka, ato kormě zboží spotřebního. Lhůtu je možné zkrátit na polovinu jen u spotřebního zboží, nicméně musel by to prodejce označit hned při koupi a seznámit s tím spotřebitele,“ dodává Fröhlich.
Nejčastěji nakupují zákazníci v akčních slevách sezonní oblečení, vybavení na hory hračky nebo elektroniku. Na chování obchodníků při vánočních výprodejích se i letos zaměří Česká obchodní inspekce.