Zbouraný zimní stadion v Jihlavě nově připomíná socha. ‚Je to zábradlí ze staré haly,‘ říká Kintera

Obří umělecká skulptura v Jihlavě nově připomíná dnes už neexistující Horácký zimní stadion. Plastiku nazvanou Souhraprohravýhra vytvořil na objednávku města jeden z nejuznávanějších českých modernistů dneška Krištof Kintera ze starého zábradlí, které lemovalo ochozy staré haly. Město ji spolu s autorem odhalilo ve Smetanových sadech vedle nové arény.

Reportáž Jihlava Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Socha představuje nápis tvořený třemi předponami spojenými slovem HRA

Socha představuje nápis tvořený třemi předponami spojenými slovem HRA | Foto: Veronika Bartes Vohralíková | Zdroj: Český rozhlas

„Já jsem byl na obhlídkách původního stadionu a trubky mi přišly jako jediná možnost – ještě jsem přemýšlel nad původními lavičkami, sedačkami a tak dále, ale ty trubky – cítil jsem tam nějakou intuici, že tohle je materiál, z kterého by mělo jít něco smysluplného udělat,“ popisuje svůj nápad před už hotovou plastikou Krištof Kintera. 

Přehrát

00:00 / 00:00

Starý zbouraný zimní stadion v Jihlavě nově připomíná umělecká plastika

Útvar má 25 metrů na délku a osm metrů na šířku. Socha představuje nápis tvořený třemi předponami spojenými slovem HRA. Bývalé zábradlí jde poznat na pohled i na dotek.

„Kombinace rudé, bledě modré a tmavě modré je něčím velmi půvabná. Mně se to okamžitě líbilo tak, že jsem se chytnul těchto formálních znaků. Skoro jako když se vám líbí nějaké děvče, tak nějak podobně,“ vysvětluje Kintera pro Český rozhlas Vysočina. 

Před takovým užitím plastiky ostatně varuje i štítek s popisem díla. Socha má podle mluvčího Jihlavy Radovana Daňka ztvárňovat paměť místa v materiálu.

Plastiku nazvanou Souhraprohravýhra vytvořil na objednávku města jeden z nejuznávanějších českých modernistů dneška Krištof Kintera ze starého zábradlí | Foto: Veronika Bartes Vohralíková | Zdroj: Český rozhlas

„Je to zábradlí z Horáckého zimního stadionu, o které se opírala spousta fanoušků, kteří tady třeba už dnes nejsou. Je to takový duch minulosti promítnutý do současného umění,“ doplňuje Kintera. 

Autor, ale například i svářeči, strávili na výrobě díla přes 560 hodin. Soukromý donátor za něj zaplatil tři miliony korun. 

Veronika Bartes Vohralíková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme