Český snímek Kawasakiho růže zabodoval na filmovém Berlinale
Divácký úspěch při své mezinárodní premiéře zaznamenal na berlínském filmovém festivalu snímek Jana Hřebejka Kawasakiho růže. Film zahajoval programovou řadu Panorama Special. Přemýšlivý film o zaprodání se totalitnímu režimu je mezi konkurencí na berlínské přehlídce snadno zapamatovatelný.
"Pro mě je ten film velmi osobní, protože můj otec působil u tajné služby coby vyšetřovatel a vedl výslechy lidí, které jsme chtěli získat na svou stranu. Film je velmi přesvědčivý. A to i tím, že se nesnaží věci zjednodušovat," hodnotí snímek Jana Hřebejka newyorský filmový publicista.
"Je to komplexní a rafinovaná prezentace toho, jak se lidé snaží upnout na určité hodnoty a věci, kterým věří. Ale skutečně hlavně varování, abychom věci nezjednodušovali. Nevíme totiž, jak bychom se zachovali, kdybychom byli v kůži oněch filmových postav," dodal americký publicista.
Ohlasy na uvedení snímku Kawasakiho růže na filmovém Berlinale natočil zpravodaj Českého rozhlasu Jiří Hošek
Režisér Jan Hřebejk je rád, že si jeho film odbyl mezinárodní premiéru zrovna ve městě, které 30 let protínala zeď. Téma, které jeho snímek nastoluje, by ale prý mělo být univerzálně srozumitelné. Český filmař zmiňuje zajímavou paralelu s příběhem Tigera Woodse.
"Idol milionů lidí na celém světě, sportovců, mladých lidí, černých kluků a teď se najednou ukáže, že to není takový pánbůh, ze kterého ho měli. Ten model je podobný, takže by mělo být možné mu porozumět," řekl režisér.
Kawasakiho růže si v Berlíně řekla nejen o divácký potlesk, ale taky o prodej do celého světa. "Chci věřit, že je to pro nás všechny nějaký krůček dopředu," doufá i představitel hlavní mužské role Martin Huba.
Že promítání v prestižní sekci na Berlinale budoucnosti filmu neobyčejně pomůže, potvrdil pro Český rozhlas i ředitel Panoramy Wieland Speck.
"To je vlastně důvod, proč Berlinale organizujeme. Ukazujeme ty filmy, o kterých jsme přesvědčení, že by měly v příštím roce proniknout do evropských kin, ale vlastně i mimo Starý kontinent. Ano, je to složité. Ale Berlinale, které dlouho dělalo politického prostředníka mezi Východem a Západem, teď dělá totéž mezi oběma trhy," vysvětlil Speck.