Metropolitní operou v New Yorku zněly tóny Janáčkovy hudby
New Yorkem zní hudba Leoše Janáčka. Metropolitní opera uvede v pátek obnovenou inscenaci opery Věc Makropulos. Orchestr řídí Jiří Bělohlávek.
Amerika bývá považovaná za zemi konzumu a povrchnosti. Věc Makropulos nepatří mezi opery, které by byly pro každého. Řekli byste, že takové představení nemá právě v New Yorku moc velkou naději přilákat širší publikum. Ale nenechte se mýlit, Metropolitní opera Janáčka uvádí ráda a opakovaně.
Orchestr diriguje Jiří Bělohlávek. V Metropolitní hostuje už počtvrté a jak si všiml, v cizině mají k Janáčkově hudbě možná blíž než Češi a Moravané.
„Já mám pocit, že někdy speciálně u Janáčka je tomu cizí publikum otevřenější než to naše domácí. Pamatuji si z mého působení v Národním divadle, že kdykoli byl Janáček na programu, tak byly starosti s prodejem lístků, zatímco tady i v západní Evropě je dnes Janáček jedním z velkých hitů.“
Na nazkoušení Věci Makropulos nebylo moc času. V Metropolitní je to normální. V pátek na premiéře ale bude podle Jiřího Bělohlávka všechno, jak má být.
„Nejsem spokojený nikdy, tedy ani tentokrát. Jsem ale spokojený s celkovou atmosférou a s progresem, který jsme udělali. Myslím si, že do premiéry to dotáhneme.“
Hlavní part zpívá česky finská sopranistka Karita Matillová. Nastudovat roli v češtině nebylo pro Finku právě snadné. Ale Karita Matillová už s tím má praxi a pomáhá jí prý láska k Janáčkovi a jeho hudbě.
Newyorská generálka Věci Makropulos byla aspoň při pohledu a poslechu z hlediště bezproblémová a divákům se líbila. Kritici si ale teprve brousí pera. Jejich recenze přinesou newyorské listy o víkendu. Uvidíme, jestli budou tak pozitivní, jako ohlas zvaných diváků na generálce.