Cenu diváků Czech Press Photo získal Jarošův snímek zachycující loučení s Havlem
Osmnáctému ročníku výstavy Czech Press Photo jednoznačně kraloval fotograf Milan Jaroš. Jeho cyklus ze smrti Václava Havla zaujal nejen porotu, ale také návštěvníky výstavy. Ti za nejpůsobivější snímek zvolili černobílou fotografii postavy zahalené do české vlajky, jež hledí, zcela osamocená, od Pražského hradu na panorama Prahy.
„Tak s výběrem diváků jsem spokojený, protože to vlastně nějakým způsobem kopíruje i můj výběr, protože pro mě osobně je ta fotka vlastně silnější než ta vítězná fotografie,“ říká k výběru diváků Milan Jaroš.
Od roku 2009 sbírá jedno ocenění za druhým. Jen za uplynulý rok přebral vedle finanční odměny za vítěznou fotografii Czech Press Phota i ocenění za kategorii portrét či cenu vysokého komisaře OSN.
Fotograf Milan Jaroš získal i cenu diváků Czech Press Photo 2012. Natáčela s ním Magdalena Medková.
„Určitě mi to udělalo velkou radost, ale nemá to vlastně vliv na to, jestli fotím, jak fotím, a budu fotit, aniž bych získával nějaké ocenění. Ale měl jsem z toho fakt velkou radost,“ přiznává.
Záběr Milana Jaroše je velmi široký. V jeho portfoliu jsou jak reportáže o pražských hendikepovaných dětech, poválečné situaci v Libyi či ekonomickém vzestupu Číny.
Na zahraniční cesty vyjíždí společně s píšícím kolegou čtyřikrát do roka. Redaktor mu prý v zahraničí dává volnou ruku. A tak se od původního tématu může i trochu odchýlit.
„Píšící redaktor má nasmlouvané nějaké schůzky a ví dopředu nějakou linku, o čem bude psát. Takže se snažím, co nejvíce zjistit o tom tématu a jet si třeba po vlastní ose,“ přibližuje.
Milan Jaroš si v české žurnalistice buduje silnou pozici. Společně s Karlem Cudlínem a Janem Šibíkem patří v současné době k předním osobnostem novinářské fotografie.
„Fotoreportáž už pomalu přestává existovat, protože s krizí tištěných médii je to samozřejmě to nejjednodušší, na čem se dá šetřit. Ale zároveň nejsem pesimista, protože si myslím, že prostoru přibývá v internetové části nebo na iPadu,“ konstatuje.