Martin Šonka začal s létáním v sedmnácti letech, dnes je nejlepší z Čechů
Už před 54 lety na prvním mistrovství světa patřili čeští piloti k nejlepším na světě. Platí to i dnes, kdy do absolutní špičky patří Martin Šonka. Jeho život je ale i o velkých kompromisech.
„Když otevřete hangár, letadla se na vás usmějí a víte, že jdete létat, to je pocit k nezaplacení,“ svěřuje se nejlepší český akrobatický pilot Martin Šonka.
Za svým nebeským snem šel už od 17 let, kdy vysypal svoji pokladničku a za 500 korun se poprvé proletěl na motorovém kluzáku Vivat nad Táborem.
Trénink letce ale startuje u stolu. „Den začíná přípravou letu. Z předchozího dne vím, co mi nešlo a co potřebuji trénovat,“ popisuje akrobatický letec.
„Letadlo stojí 9 až 10 milionů. Je to podle výbavy. Z armády jsem zvyklý létat s letadly, která stojí miliardu, tak tohle není až takové. Ale člověk musí mít velice zodpovědný přístup,“ říká s úsměvem Martin Šonka
Sportovní létání je snad nejdražším sportem vůbec. Pro zájemce stojí jediná minuta létání 600 až 700 korun. „Kolegové už si mohli postavit dům, ale já nic takového nemám, létání je pro mě víc,“ vysvětluje pilot.
Přítelkyně ho ale v nákladném koníčku podporuje. „Když ho vidím ve vzduchu, je to vždycky zážitek. Neokouká se mi,“ tvrdí vytáhlá blondýnka Olga, která vyprovází Šonku ke každému vzletu a vítá jej po každém přistání.
Doprovází ji jejich desetiměsíční dcera Anitka. Jen s podobnou podporou se lze dostat na vrchol, ale i tak je život akrobatického pilota podle Martina Šonky hodně kočovný a nepředvídatelný.
Poslechněte si, jak reportér Českého rozhlasu Michal Jurman zkoušel s Martinem Šonkou jeho akrobatický speciál
„Nejsou to šachy, které můžete trénovat v obýváku. Musíte jít na letiště, to je daň,“ říká Martin Šonka těsně před nasednutím do svého speciálu Extra 300 SR a dalším bojem s fyzikou i lidskými možnostmi.
Piloti jsou při letecké akrobacii extrémně zatíženi. Netrénovaný člověk při přetížení s označením +4G už většinou omdlévá, ne tak ale akrobatičtí letci. Ti zvládnou mnohdy i téměř trojnásobné působení vlastní váhy.
„Kladné přetížení tlačí do sedačky. Není možné zvednout ruku a člověk přestane vidět barevně. Při záporném přetížení má zase pocit, že mu praskne hlava,“ popisuje své pocity při létání účastník série Red Bull Air race.