Rychlovlaky na Vysočině protnou v budoucnu Pelhřimovsko, Jihlavsko a Žďársko

Rychlovlaky v Havlíčkově Brodě stavět nebudou. Na ministerstvu dopravy rozhodli o tom, že vysokorychlostní trať protne v budoucnu jižní část Vysočiny. Představitelé velkých měst schválenou jižní variantu vítají, lidé v malých obcích se ale podepisují pod petice.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Čtvrtý železniční tranzitní koridor v úseku České Budějovice - Nemanice

Čtvrtý železniční tranzitní koridor v úseku České Budějovice - Nemanice | Zdroj: ČTK

Návrh počítá s tím, že rychlovlaky budou zastavovat mezi Humpolcem a Pelhřimovem, v Jihlavě, ve Velkém Meziříčí a Velké Bíteši.

Vysokorychlostní trať tak na několika místech překoná údolí Želivky. Pitnou vodu ve vodní nádrži Švihov ale podle projektanta stavby Jiřího Kalčíka neohrozí.

„Vzhledem k tomu, že vysokorychlostní trať přes Vysočinu je pouze pro osobní dopravu, tak zde nehrozí žádné problémy, jako jsou třeba na dálnici, kde se převáží v nákladní dopravě nebezpečné zboží. To zde nebude vůbec,“ ubezpečuje Kalčík.

Naopak přes Havlíčkův Brod rychlovlaky jezdit nebudou, i když město o to stálo a trať původně zařadilo do svého strategického plánu na další desetiletí.

Z Jihlavy do Prahy za 40 minut

Vozy by měly být německé výroby, přes Vysočinu pojedou rychlostí 300 až 350 kilometrů za hodinu. Třeba z Jihlavy do Prahy by tak bylo možné dojet za 40 minut, podle stávajícího jízdního řádu to trvá dvě a půl hodiny.

Zatímco velká města na Vysočině rychlovlaky, které by u nich mohly zastavovat, podporují, v malých obcích podél trasy stavba vyvolává odpor. Svůj razantní nesouhlas s podtextem „Neničte nám Vysočinu“ vyjadřují obyvatelé podpisy v desítkách petic.

Třeba z Hořic nebo Starých Bříští na Pelhřimovsku už je mají úřady na stole. Lidé se bojí poklesu cen svých domů, poškození přírody a třeba právě v Hořicích říkají, že jim dostatečně stačí bydlet vedle hlučné dálnice D1.

Pokud ale půjde všechno podle plánu ministerstva dopravy, stavba koridoru by měla začít kolem roku 2025.

Petr Palovčík Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme