Senát schválil přísnější pravidla pro prodej a označování potravin

Senátoři schválili největší změnu potravinářského zákona za posledních 15 let. Novela má přinést lepší pozici zákazníkům a přísnější kontroly pro obchodní řetězce. Ministerstvo zemědělství si kromě toho od zákona slibuje, že se díky němu v regálech supermarketů objeví i víc českých výrobků. Novela zákona teď míří k podpisu prezidentovi Miloši Zemanovi, platit by měla už od ledna příštího roku.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nakupování (ilustrační foto)

Nakupování (ilustrační foto) | Foto: Free Digital Photos

Česká, polská, německá, španělská a třeba i francouzská vlajka nad vchodem do supermarketu. Přesně tak by mohly od ledna 2015 vypadat vstupy do tuzemských obchodů.

Počítá s tím novela potravinářského zákona. Podle té by řetězce s obratem nad pět miliard korun ročně měly zákazníky povinně informovat o původu jejich zboží.

Přehrát

00:00 / 00:00

Senátoři zřejmě schválí novelu potravinářského zákona, informuje redaktor Tomáě Bystrý

Sami obchodníci to považují za protiústavní. „Já se domnívám, že je to nepřiměřené zasahování do otevřených tržních vztahů mezi dodavateli a obchodníky,“ říká prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu Marta Nováková.

Stížnost k Ústavnímu soudu podle ní ale obchodníci zatím nezvažují. Místo toho chtějí vést diskusi, jak by vymáhání novely mělo vypadat v praxi.

„Obchodník je na konci dodavatelsko-odběratelského řetězce a v podstatě jakýkoli problém, který se kde objeví, se svádí na obchodníka. Je třeba si uvědomit, že obchod prodává výrobky a zboží, a nikoli je vyrábí. A pokud je nějaký problém s výrobkem, který má výrobce, a který není možné běžnou kontrolou zjistit, tak je za to obchod pokutován. Mnohdy je velmi obtížné tyto pokuty přenést na výrobce," vysvětluje Nováková.

Lobbování u politiků

Na lobbování u politiků a zlepšení svého obrazu směrem k veřejnosti si obchodníci dokonce chtějí najmout externí agenturu.

Podle ministra zemědělství Mariana Jurečky z KDU-ČSL jim ale nejvíc pomůže, když se novele přizpůsobí.

„Nebalené potraviny a především pečivo jsou potraviny, které lidi nakupují velice často a v docela velkém objemu. Myslíme si, že by zákazník tuto informaci měl mít dobře viditelnou, dobře dostupnou, aby viděl, od koho ten výrobek nakupuje a jaké je jeho základní složení,“ vysvětluje ministr.

Přehrát

00:00 / 00:00

O změně potravinářského zákona mluvila prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu Marta Nováková

Právě prodej nebalených potravin předloha výrazně zpřísní – mají se lépe označovat.

Pro zákazníky se toho podle prezidentky Svazu obchodu a cestovního ruchu Marty Novákové až tak moc nemění:

„Zákazníci budou lépe informováni o některých složkách potravin. Je otázkou, jestli tato informovanost patří mezi zákaznické priority. Podle všech průzkumů, které máme k dispozici, je zákazník primárně ovlivňován při nákupu především cenou, kvalitou výrobku, chutí, obalem a teprve pak je informace, která se týká složení výrobku nebo země původu.“

Při porušení nových pravidel bude prodejcům hrozit až desetimilionová pokuta. Novela také rozšiřuje okruh institucí, které budou hlídat kvalitu jídel v restauracích, a vyžaduje například i zřetelnější označení alergenů.

Státní zemědělská a potravinářská inpekce také bude mít možnost reagovat rychleji v případě krizových situací, jako byla třeba metanolová kauza.

Tomáš Bystrý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme