Karlovy Vary podpořily vznik pravidel pro pouliční umělce
Karlovarské zastupitelstvo přijalo záměr na vytvoření obecně závazné vyhlášky, která by se zabývala pouliční produkcí. Není ale jasné, kdy vejde v platnost. Projednat ji musí komise a pak znovu zastupitelstvo.
S návrhem přišel opoziční zastupitel Jiří Kotek z Alternativy. Vycházel z pravidel, která se osvědčila například v Praze nebo v Českém Krumlově.
Jeho návrh stanovuje pravidla pro jakoukoliv uměleckou produkci spojenou s dobrovolnou odměnou kolemjdoucích.
„Že nesmí být hluční, nesmí jejich produkce přesahovat přes 60 decibelů. Nesmí svoji činnost provozovat třeba před školami v době výuky nebo před kostely v dobách konání obřadů. Nesmí lidem bránit vstupu do budov, nesmí bránit provozu na chodnících, musí nechat dvoumetrový pás kolem sebe,“ vypočítává zastupitel Kotek.
O nových pravidlech pro pouliční umělce v Karlových Varech natáčela reportérka Andrea Štromajerová
Podle náměstka primátora Jaroslava Růžičky za Nezávislé ale cesta k vyhlášce ještě jednoduchá nebude.
„Musí se dostat do nějaké formy, která je vymahatelná. To znamená, že musíme na základě tohoto doporučení udělat návrh obecně závazné vyhlášky, který zase musíme projednat v nějakých orgánech a komisích, především kultury a lázeňství a cestovního ruchu. A následně ji znova protáhnout zastupitelstvem. Tohle je dle mého názoru jenom vágní ustanovení vůle zastupitelů,“ říká Růžička.
Právě nejasnosti ve vymahatelnosti práva na veřejnou produkci vedli Kotka k připravení návrhu. Podle něj primátor zneužíval svou pravomoc. „Náčelník policie je pan primátor a dá policii pokyn, že je to protizákonné a tak policie pak koná,“ vysvětluje Kotek.
Spory ohledně pravidel pro pouliční umělce začaly ve chvíli, kdy městská policie zakázala na ulici malovat švýcarské malířce žijící v Česku. Ta se pak obrátila na karlovarské zastupitele o pomoc.
Růžička tvrdí, že je ještě před vytvořením příslušné vyhlášky třeba stanovit hranice mezi pouliční produkcí a prodejem uměleckých děl na ulicích. V současné době například ve Smetanových sadech město umožňuje umělcům, aby si prostor od města pronajali.
Rozdíl je podle něj v tom, jestli umělec dostává peníze přímo na místě za okamžitou produkci.
„Kdežto u stánků prodejců výtvarných děl je to jinak. Ti si to namalují, třeba i tam, ale pak to následně nabízejí k prodeji,“ dodává Růžička.