Praha má na příští rok 50 miliard, zastupitelé schválili vyrovnaný rozpočet

Zastupitelé Prahy schválili rozpočet na příští rok. Bude vyrovnaný ve výši téměř padesát miliard korun. Opozice ale kritizuje navýšení běžných výdajů.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Magistrát hlavního města Prahy

Magistrát hlavního města Prahy | Foto: Tomáš Vodňanský | Zdroj: Český rozhlas

Praha chce v příštím roce investovat přes 10 miliard korun. Nejvíc peněz půjde na dopravu, konkrétně 6,7 miliardy korun. Většinu spolkne tunel Blanka. Magistrát chce dokončit kategorizaci víceprací, zaplatit dluhy a po Metrostavu požaduje obnovení stavebních prací.

Na jednání zastupitelstva se ozvali i obyvatelé města. Stěžují si, že Praha na rozdíl od jiných evropských metropolí stále lpí na silniční dopravě a zapomíná na veřejný prostor, chodce, cyklisty nebo kulturu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Praha má rozpočet na příští rok. Hospodařit bude s téměř padesáti miliardami korun. Opozice kritizuje hlavně plýtvání v běžných výdajích, zjistila Anna Königsmarková

„Mohli bychom řešit spoustu jiných zajímavějších věcí typu podpora kultury, stavba národní knihovny, stavba koncertní síně. Ale to, co tady neustále řešíme, je tunel Blanka. Klik to stojí peněz a na nic jiného peníze nejsou,“ říká Jakub Stránský z iniciativy AutoMat.

Náměstek primátora Jiří Vávra (TOP09), který má sestavení rozpočtu v gesci, ale oponuje.

„Je nutno se podívat na fakt, že na bezbariérovou stanici v Lazarské ulici a na Prahu bezbariérovou je z rozpočtu 2014 vyhrazeno celkem 52 milionů korun, na cyklostezky 30 milionů. Takže se nedomnívám, že bychom dělali vše pouze pro automobilisty,“ řekl náměstek Vávra.

Opoziční ODS zase kritizovala běžné výdaje, které jsou pro příští rok výšší o skoro tři miliardy korun. Vedení Prahy se rozhodlo pokrýt všechny oblasti a nespoléhat na průběžné dofinancování v průběhu roku.

Víc peněz dostane Technická správa komunikací, základní školy nebo Institut plánování a rozvoje města. Miliony korun bude stát i zajištění provozu tunelu Blanka a nové části metra A.

ODS zvýšení běžných výdajů považuje za zbytečné plýtvání. Podle předsedy klubu Rudolfa Blažka navíc Rada města některé položky vůbec nevysvětlila.

„Nikdo není schopen vysvětlit, proč se například o 100 procent zvyšuje rozpočet útvaru rozvoje města, který připravuje územní plán. Nikdo není schopný říct, proč se o 15 procent zvyšuje počet pracovníků magistrátu. To jsou všechno věci, které stojí stovky milionů ročně," oponoval Blažek.

Náměstek Jiří Vávra proti tomu namítal, že vzhledem k otevření Blanky a prodloužené trasy metra A je posílení provozních výdajů nezbytné.

„Dnes víme, že pokud bude tunelový komplex Blanka v provozu celoročně, budou jeho běžné náklady zhruba kolem tří set milionů. Jestli bude zprovozněno metro 5.A, budou roční náklady zhruba kolem čtyř set milionů,“ vysvětlil Vávra.

Magistrát se také rozhodl posílit rozpočet městských částí částkou 158 milionů, o které radnice přišly kvůli zrušení státní dotace na jednoho žáka mateřské nebo základní školy.

Nikola Bojčev, Anna Königsmarková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme