Praha si přeje návrat tramvají na Václavské náměstí. Už po několikáté
Pražský magistrát vypracuje změnu územního plánu, která umožní návrat tramvají na Václavské náměstí. Rozhodla o tom dnes rada města. Vypracování změny územního plánu může trvat až dva roky, ve stejné době se počítá s přeměnou pražské magistrály, jejíž součástí by mělo být i křížení s novou tramvajovou tratí.
Koleje by měly vést kolem Národního muzea až ke křižovatce s ulicemi Jindřišská a Vodičkova. Na trati by měly být tři páry zastávek. V čem by tato trať městu prospěla, vysvětlil první náměstek primátora Tomáš Hudeček:
První náměstek primátora Tomáš Hudeček (TOP 09) mluvil o návratu tramvají také v Ozvěnách dne
„Ta změna umožní propojení Vinohrad a Jindřišské a Vodičkovy ulice, posílí páteřní tramvajovou dopravu o druhou spojnici. Protože dnes je pouze spojnice I. P. Pavlova – Karlovo náměstí. Takže se tady objeví druhá spojnice. A změna územního plánu toto umožní.“
Dopravní i architektonické důvody
Hudeček také připomněl, že možnost návratu tramvají má kromě dopravního aspektu i stránku architektonickou. „V rámci revitalizace Václavského náměstí a polidštění magistrály za Národním muzeem.“
Dosud rušnou magistrálu by tramvaje nejspíš překračovaly severojižní magistrálu nikoli mimoúrovňovou křižovatkou, ale úrovňovým křížením, tedy klasickou křižovatkou.
Tramvaje k Václavskému náměstí patřily desetiletí, říká historik pražského dopravního podniku Pavel Fojtík
„Projekt humanizace magistrály a revitalizace Václavského náměstí je v dlouhodobém výhledu úprav v centru Prahy a zasazení tramvají na Václavské náměstí v tomto ohledu není závratná investice,“ odhadl Hudeček.
Návrat tramvají na Václavské náměstí se ale nelíbí radnici Prahy 1. Podle Hudečka bude během přípravy změny územního plánu prostor pro vyjednání optimálních podmínek, které zohlední názory všech zúčastněných stran.
Tramvaje brázdily náměstím 100 let
„Tramvaje na Václavském náměstí jezdily bez mála 100 let, přesně 96 roků,“ připomněl historik pražského dopravního podniku Pavel Fojtík. „První tramvaj, která tam přijela roku 1884, byla ještě tažena koňmi. Elektrické tramvaje tam pak jezdily od roku 1900 a poslední projela 13. prosince 1980.“
Jak poznamenal, na trolejové vedení si Pražané velice rychle zvykli. Václavské náměstí mezitím zažilo i několik proměn.
Nejdříve vedly koleje blízko chodníků a po obou stranách Václavského náměstí se vinuly řady sloupů trakčního vedení. „Po přestavbě náměstí v roce 1927 se tramvaje ocitly uprostřed na zvýšené trati a staly neodmyslitelnou částí města,“ zdůraznil Fojtík.