Z Brna zmizí až 600 dopravních značek. Podle policie jsou zbytečné
Správci silnic letos v Brně odstraní až 600 dopravních značek. Chtějí tím zvýšit bezpečnost na silnicích. Zmizí jednak poškozené nebo pokreslené značky, ale také ty, které jsou podle analýzy dopravních policistů nadbytečné. Řidiče totiž rozptylují a oni kvůli tomu mohou přehlédnout jiné důležité informace. Ze stejného důvodu zahájili správci silnic ve spolupráci s policií ofenzivu také proti billboardům u silnic.
„Řidiči ztrácejí orientaci, nevědí, která značka platí, jestli se náhodou nenegují - někteří už přišli s takovým názorem, že když je dvakrát zákaz zastavení, tak jestli to vlastně není povolené stání. Dopravní značení je degradováno, řidiči vnímají, že je to věc, kterou se nemusí řídit,“ objasňuje důvody redukce značek vedoucí brněnského dopravního inspektorátu Roman Póč.
„Třeba na dopravních značkách, které upravují rychlost, tam je největší problém, protože řidiči, když vidí, že podle jejich subjektivního pocitu je tam rychlost omezena zbytečně, tak tu značku nevnímají, neregistrují a nechovají se podle toho, co na té značce je, i v jiných případech na jiných místech,“ dodává Póč.
Záměr zredukovat počet dopravních značek kladně hodnotí Pavel Skládaný z Centra dopravního výzkumu.
„Pokud je značek stejně jako jakýchkoli jiných informací příliš, tak nastává informační přetížení a řidič, ať chce nebo nechce, tak musí některou informaci z vnímání vytlačit. To znamená, že si jí nevšimne, nebo pokud si všimne, tak zapomene, protože není schopen ty informace zpracovat. Pokud přehlédne nebo vytěsní důležitou informaci, že má dát přednost v jízdě, může to skončit špatně.“
Podle Vladimíra Bielka z magistrátního odboru dopravy se dopravní značky dnes vyhodnocené jako zbytečné v minulosti umísťovaly proto, že řidiči detailně neznají zákon o provozu na pozemních komunikacích.
„Nechuť dodržovat zákon se suplovala tím, že se tam umísťovala místní přechodná úprava.“
Typickým příkladem zbytných značek jsou třeba některé zákazy stání v úzkých ulicích, kde podle zákona není možné dlouhodobě stát, protože by nezůstal dostatečně široký prostor na průjezd dalších aut. Úpravy dopravního značení budou správci silnic dělat v Brně postupně jeden až dva roky.
Stejně jako nadměrné užívání dopravních značek mohou řidiče rozptylovat také reklamní poutače různého druhu. Podle odhadů dopravních policistů je v Brně nejméně 700 reklamních poutačů, kterým vypršelo příslušné povolení. Správci silnic a policie je postupně odstraňují.
Podle Vladimíra Bielka z odboru dopravy brněnského magistrátu to ale nutně neznamená, že by billboardů v Brně mělo být do budoucna méně. Budou prý ale jen na bezpečných místech.
„Ta místa se samozřejmě dají odborně definovat. Nemělo by to být v prostorech, kde se řidiči musejí soustředit na změnu dopravní situace, když se mění počet jízdních pruhů před křižovatkou a podobně. V žádném případě by se neměly světelné billboardy umisťovat proti světelným křižovatkám.“
Jak se nový přístup k dopravnímu značení a k povolování reklam u silnic osvědčí, poznáme za několik let.