Dešťoví králové F1. Stewart ovládl nenáviděný Nürburgring, na mokru uměli i Schumacher nebo Senna
Víte, co mají společného Ayrton Senna, Michael Schumacher a Lewis Hamilton? Kromě toho, že jsou to mnohonásobní mistři světa formule 1, jde o piloty, kteří dokázali vždy dominovat v deštivých podmínkách.
Závodění na mokré trati je asi to nejnáročnější, co může jezdce formule jedna potkat. Během deště se mírně smazávají rozdíly mezi jednotlivými vozy a obvykle vyhrává ten, kdo se náročným podmínkám dokáže nejlépe přizpůsobit.
Nařízené vítězství, úmyslná nehoda. Nejkontroverznější okamžiky 999 závodů F1
Číst článek
„Každá chyba se projeví mnohem víc než na suchu. Jsou i další nepříjemnosti – je snížená viditelnost, náročněji se předjíždí. Na druhou stranu se ale nevyplatí jet příliš opatrně, protože kromě toho, že ztrácíte čas a rychlost, přestává fungovat i auto. Chladnou pneumatiky i brzdy,“ popisuje Radiožurnálu největší problémy jízdy za mokra závodník a expert Radiožurnálu Jakub Knoll.
Podle Josefa Krále – závodníka a vítěze jednoho závodu GP2, tedy dnešní formule 2 – je největší výzva zjistit, jaké přesně na trati panují podmínky.
„Vyjedu z boxu a musím ve druhém kole vědět, kde stojí voda, kde jsou kaluže, kolik vody je a co mám udělat, abych byl nejrychlejší. Největší adrenalin je přečíst trať a podmínky co nejrychleji. Ve chvíli, kdy vyjedu na trať, se nastavení nedá upravit a musím bojovat s tím, co mám,“ vysvětluje.
Při jízdě v dešti hodně rozhodují zkušenosti a také sebedůvěra. Mnoho pilotů proto ve ztížených podmínkách chybuje. V průběhu historie formule jedna bylo ale několik závodníků, kterým déšť vyhovoval. Neobyčejný výkon předvedl při Velké ceně Německa 1968 Jackie Stewart.
„Tehdy vyhrál o více než 4 minuty navzdory tomu, že on sám Nürburgring nesnášel, protože mu připadal příliš nebezpečný,“ vypráví Jakub Knoll.
Přezdívku „Dešťový král" si vysloužili také Ayrton Senna a Michael Schumacher. Oba dokázali na mokru suverénně vyhrát, i když v dané době nemuseli mít nejrychlejší auto. Schumacherovi déšť takto pomohl k prvnímu vítězství ve Ferrari v roce 1996 při Velké ceně Španělska.
Schumacher měl takový náskok, že když zajel do boxů, komentátor vtipkoval, že si Němec může dovolit kromě pneumatik vyměnit i motor nebo převodovku.