F1: Zahajovací závod sezony, GP Austrálie, ovládl Button
Britský pilot Jenson Button ze stáje McLaren vyhrál v Melbourne úvodní závod nové sezony formule 1. Druhé místo vybojoval ve Velké ceně Austrálie loňský mistr světa Sebastian Vettel z Red Bullu, třetí skončil další jezdec McLarenu Lewis Hamilton, vítěz kvalifikace.
Čtvrtý dojel po velmi špatném startu Mark Webber s Red Bullem a páté místo dokázal po nevydařené kvalifikaci vybojovat Fernando Alfonso s vozem Ferrari. Moderátor Jiří Chum mluvil o závodě v Ranním interview se šéfredaktorem časopisu Formule Petrem Dufkem.
Petře, je uvedené pořadí překvapením?
„Pokud vezmeme pořadí na prvních třech místech, to zase tak překvapivé není. McLareny byly v tom závodě skutečně dominantní. To, že neobsadily první dvě místa, je dáno jen tím, že musel vyjet zpomalovací vůz, který trošičku nahrál Vettelovi, který se posunul ze třetího na druhé místo. Překvapivé může být jen to, že si Hamilton z nejlepší pozice na startu neudržel vedení a nechal se hned v první zatáčce předjet svým týmovým kolegou Buttonem.“
Moderátor Jiří Chum mluvil o úvodním závodu nové sezony F1 se šéfredaktorem časopisu Formule Petrem Dufkem
Co podle vás bylo v dnešní velké ceně důležitější - výkony jezdců, automobilů, nebo taktika? A jaký vliv mělo safety-car na trati ve 38. kole?
„Na první místo dávám vždy kvalitu vozu. V historii se to ukázalo už několikrát, že když jezdci přesednou do lepšího auta, okamžitě podávají vynikající výkony. Když se podíváme na stáj Williams, která měla vloni nejhorší sezonu v historii, letos vyměnila motory – a kdyby Maldonado neudělal v posledním kole chybu, dosáhl by historického výsledku, jezdil na šestém místě a ohrožoval Alonsa.“
A kromě kvality vozu?
„Samozřejmě jde o kvalitu jezdce, třeba právě Maldonado udělal fatální jezdeckou chybu, to by se mu stávat nemělo. Bylo vidět, že už nebyl tak koncentrovaný. Chybovalo ale i několik dalších jezdců, překvapivé bylo třeba i to, že na bodovaném místě nedojel ani jeden mercedes – v případě Schumachera vinou technické závady, v případě Rosberga to bylo kvůli lehké kolizi také v posledním kole.“
Doplatil Lewis Hamilton s druhým McLarenem jen na už zmiňované safety-car, nebo udělal i jiné chyby? Na konci na Vettela ani neútočil...
„Neútočil, ale nebylo to tím, že by dělal chyby. Prostě neměl rychlost výrazněji vyšší než jeho soupeř, tam byly karty jasně rozdány. Po odbočení safety-car odjel o dalších pár vteřin znovu Button, a pak trojice dalších jezdců Vettel-Hamilton-Webber měla stejné rozestupy, stejnou rychlost. Tam potom nepomůže ani to zázračné zařízení DRS, které jezdci umožňuje na rovince nakrátko zvýšit výkon a rychlost.“
Vy jste ve včerejším rozhovoru pro Radiožurnál úplně neodpisoval Vettela s Red Bullem ani Fernanda Alonsa, který startoval s Ferrari až z 12. místa, to byl skvělý odhad!
„Já prostě Alonsovi věřím, je to výborný jezdec, který dokáže i s ferrari, které momentálně není v dobré kondici, udělat zázraky. Hlavně v závodě, v kvalifikaci to nestačí, tam rozhoduje rychlost. Kdo sledoval závod, musel vidět, že Alonso skutečně vyždímal z vozu maximum, vyniká to zejména ve srovnání s jeho týmovým kolegou Massou, který se neprobojoval do první desítky.“
Co říct k tragickému startu Marka Webbera s Red Bullem? Skoro jako by se opakovala jeho loňská sezóna špatných startů - propad a pak pomalý postup vpřed.
„Ano, to je přesné. Weber, a nejen v loňské sezoně, startuje špatně, jemu to prostě na začátku nejde. Doplatil na to i tentokrát. Je to trochu smolař, protože se mu na domácí trati v Melbourne vůbec nedaří. Prakticky kromě prvního ročníku, kdy překvapil ve vozu Minardi, se mu na domácí trati nedařilo.“
Překvapil vás v závodě ještě někdo z jezdců?
„Kromě už zmiňovaného Alonsa ještě stojí za zmínku dva, kteří neskončili na předních místech, a to Peréz a Räikkönen. Oba startovali ze zadních pozic, Peréz z té úplně poslední, protože dostal penalizaci za výměnu převodovky, a přitom se dokázal dostat na bodovaná místa. To platí i o Räikkönenovi.“
Co se z dnešního závodu dá vyčíst pro další velké ceny?
„Že to bude zajímavá sezona. Očekávalo se, že technické změny přinesou zejména v úvodu sezony mnoho zajímavého. Malajsie ale může přinést zase docela jiné rozložení sil. Ne že by McLaren a Red Bull najednou byly v pozadí, ale mohou se projevit jiné stáje. Já hodně očekávám třeba od Mercedesu, který si dnes vrchovatě vybral smůly, a doufám, že se zapojí i Ferrari.“
Velká cena Austrálie, úvodní závod mistrovství světa vozů formule 1 v Melbourne:
1. Button (Brit./McLaren) 1:34:09,565 (prům. rychlost: 195,991 km/h), 2. Vettel (Něm./Red Bull) -2,139, 3. Hamilton (Brit./McLaren) -4,075, 4. Webber (Austr./Red Bull) -4,547, 5. Alonso (Šp./Ferrari) -21,565, 6. Kobajaši (Jap./Sauber) -36,766, 7. Räikkönen (Fin./Lotus) -38,014, 8. Pérez (Mex./Sauber) -39,458, 9. Ricciardo (Austr./Toro Rosso) -39,556, 10. Di Resta (Brit./Force India) -39,737.
Průběžné pořadí MS (po 1 z 20 závodů): 1. Button 25 b., 2. Vettel 18, 3. Hamilton 15, 4. Webber 12, 5. Alonso 10, 6. Kobajaši 8, 7. Räikkönen 6, 8. Pérez 4, 9. Ricciardo 2, 10. Di Resta 1.
Pohár konstruktérů: 1. McLaren Mercedes 40, 2. Red Bull 30, 3. Sauber 12, 4. Ferrari 10, 5. Lotus 6, 6. Toro Rosso 2, 7. Force India 1.